a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Financiele) dienstverlening

Dossiernr:

2016/00305

Datum:

26-04-2016

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

(Financiele) dienstverlening

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een televisiecommercial van MasterCard betreffende de ‘Aankoopverzekering’.

In de commercial worden beelden getoond van de werkzaamheden van “Vincent Hendriks, mechanieker” bij een wielerploeg, die als begeleiding bij de beelden het volgende zegt: “Ik geef alles voor m’n ploeg. Soms ben ik zelfs weken van huis. (Hier wordt kort een beeld getoond van een driewieler met bakje dat in een webshop wordt aangeboden en van een MasterCard kaart). Op topsnelheid moeten renners vertrouwen hebben. Vertrouwen in hun fiets die ik heb afgesteld. Voor hun veiligheid moet alles perfect zijn. Dan neem je toch geen risico.” Vervolgens is te zien dat Vincent Hendriks op zijn hotelkamer via internet de eerder getoonde driewieler bestelt en betaalt met MasterCard. Zijn begeleidende tekst luidt: “De driewieler van m’n eigen kleine renner is verzekerd. Die heb ik betaald met MasterCard.”

De voice-over zegt en in beeld verschijnt de tekst: “Met MasterCard is je aankoop 180 dagen verzekerd tegen schade, verlies en diefstal”.

Terwijl Vincent Hendriks op zijn tablet de beelden bekijkt van zijn zoontje op de driewieler, is de volgende tekst te zien en te horen: “Trots zijn op je kleine prof in spe. Onbetaalbaar.”

De commercial wordt afgesloten met het logo van MasterCard en daarboven de volgende tekst in beeld:

“Aankoopverzekering

 #betaalverzekerd”

Onderin beeld staat, in kleinere letters:

“Check de polisvoorwaarden van uw bank of kaartuitgevende instantie”.

 

De klacht

In de commercial is een wielerploeg op trainingskamp te zien en Vincent Hendriks, de mechanieker van de wielerploeg, die online een driewieler voor zijn eigen ‘kleine renner’ koopt. De hele commercial draait om fietsen. Om de risico’s zo laag mogelijk te houden betaalt Vincent Hendriks de driewieler met MasterCard, die een aankoopverzekering biedt waardoor volgens de commercial aankopen 180 dagen verzekerd zijn tegen verlies, schade en diefstal. Maar dit is niet juist, aldus klager, omdat vaar- en voertuigen (waaronder fietsen) uitgesloten zijn op grond van artikel 7 lid 16 van de polisvoorwaarden van de Aankoopverzekering.

Klager vindt de commercial misleidend.

 

Het verweer

In de commercial, die onderdeel is van een campagne van MasterCard, wordt de betaalservice ‘Aankoopverzekering’ gepresenteerd, welke verzekering een vaste service is van elke creditcard-uitgevende instantie in Nederland. De verzekering en de dekkingsvoorwaarden per kaartprogramma worden door de kaartuitgevende instantie met een verzekeraar zelf opgesteld. Voorafgaand aan de campagne heeft MasterCard de boodschap, de uiting en de producten die in de commercials worden gekocht met de individuele bank- en kaartuitgevende instanties afgestemd. In de commercial met Vincent Hendriks betreft de online aankoop een driewieler voor zijn zoontje. Deze aankoop wordt door elke kaartuitgevende instantie in Nederland gedekt binnen de door hen opgestelde voorwaarden, ook door ICS waarbij klager klant blijkt te zijn. Een driewieler valt binnen de dekking van de aankoopverzekering onder de categorie ‘speelgoed’.

De televisiecampagne van MasterCard legt een link tussen kaarthouders die beroepsmatig risico’s zo klein mogelijk houden, en dat bij hun privé-aankopen ook doen. In de onderhavige commercial houdt Vincent Hendriks de risico’s voor de renners van zijn wielerploeg zo klein mogelijk door aandacht en voorzorg in elk detail. De commercial betreft niet de (verwijzing naar de) aankoop van een wielrenfiets.

 

De mondelinge behandeling

Klager heeft zijn standpunt gehandhaafd en nader toegelicht. Daarbij heeft hij onder meer aangevoerd dat de commercial in haar geheel bezien geen betrekking lijkt te hebben op speelgoed, maar op fietsen waarvoor de aankoopverzekering niet geldt.

 

Het oordeel van de Commissie

1. In de televisiecommercial wordt de ‘Aankoopverzekering’ van MasterCard aangeprezen. Niet in geschil is dat de dekkingsvoorwaarden per kaartprogramma door elke kaartuitgevende instantie zelf met een verzekeraar worden opgesteld. Evenmin is in geschil dat onder de door ICS gehanteerde voorwaarden voor de aankoopverzekering geen dekking wordt verleend voor diefstal, verlies, vermissing of beschadiging van fietsen.

2. Naar het oordeel van de Commissie is voldoende duidelijk dat in de bestreden commercial de verzekerde aankoop de driewieler met bakje betreft die door ‘Vincent Hendriks’ voor zijn zoontje online wordt gekocht en betaald met Master Card. De gemiddelde consument zal een dergelijk driewielertje opvatten als speelgoed en niet beschouwen als fiets. Dat in de commercial veel (race)fietsen zijn te zien, maakt dit niet anders. De Commissie acht aannemelijk geworden dat de aankoop van een driewieler valt onder de dekking van de aankoopverzekering in de categorie speelgoed. Daarom kan niet worden geoordeeld dat de consument door de commercial op het verkeerde been wordt gezet.

3. Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken