a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Financiele) dienstverlening

Status:

Dossiernr:

2016/00899

Datum:

06-12-2016

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

(Financiele) dienstverlening

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Radio

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een radiocommercial waarin onder meer wordt gezegd: “Wist je dat er in Nederland elk uur 14 inbraken worden gepleegd? Hoe safe zijn jouw dierbare spullen eigenlijk. Dat erfstuk van oma of die harddisk met al je foto’s. Stel je waardevolle spullen veilig. Huur een persoonlijke kluis bij De Nederlandse Kluis.”

 

De klacht

In de radiocommercial gebruikt adverteerder onjuiste informatie over het aantal inbraken per uur in Nederland. Adverteerder zegt dat er per uur 14 inbraken plaatsvinden. Dat is echter, omgerekend vanuit het officiële voor het jaar 2015 genoemde gegevens ongeveer de helft. Klaagster verwijst in dit verband naar cijfers van het CBS waaruit blijkt dat in 2015 in Nederland 65.000 woninginbraken zijn geregistreerd, hetgeen omgerekend 7,4 per uur is. Adverteerder voedt met deze cijfers een onveiligheidsgevoel met als doel om haar dienst aan te prijzen. Dit is misleidend en moet worden gecorrigeerd.

 

Het verweer

Dit wordt als volgt samengevat. Klaagster verwijst naar de gegevens van het CBS met betrekking tot woninginbraken. Naast woninginbraken hebben particulieren te maken met meer soorten inbraak, zoals bijvoorbeeld auto-inbraken. Daarnaast heeft adverteerder veel zakelijke klanten. Hierdoor zijn voor haar ook inbraken in winkels en horeca van belang. Adverteerder verwijst naar een bijlage met daarin een tabel van het CBS waarin diverse typen inbraken meegenomen worden. Adverteerder noemt in dit verband:
Diefstal/inbraak uit woning                            71230
Diefstal/inbraak schuur/garage/e.d.             21890
Diefstal/inbraak winkel/bedrijf/e.d.               23540
Diefstal/inbraak hotel                                        885
Diefstal/inbraak school                                   3345
Diefstal/inbraak sportcomplex                       4210
Diefstal/inbraak uit gebouw                            6965
Diefstal en inbraak (overig)                        120240

Indien deze diefstallen/inbraken bij elkaar worden opgesteld, resulteert dit in 252.305 inbraken op jaarbasis. Adverteerder heeft de aanname gedaan dat dit verdeeld is in 50% diefstal en 50% inbraak teneinde geen overdreven uitingen te doen. Dit zijn 126.152,50 inbraken per jaar, 345,62 inbraken per dag en dus 14,4 per uur. Hierbij zijn inbraken in auto’s nog niet meegenomen, Niet elke inbraak wordt bovendien geregistreerd. Adverteerder meent dat zij een conservatieve en veilige schatting heeft gedaan, ook als ervan wordt uitgegaan dat het aantal inbraken in 2015 met 5% is gedaald.

 

Het oordeel van de voorzitter

1)  Voor zover adverteerder in haar verweer mede naar zakelijke klanten verwijst, oordeelt de voorzitter dat dit niet de doelgroep van de onderhavig radiocommercial is. De commercial is door zijn inhoud en strekking onmiskenbaar op de gewone consument (niet-zakelijke) consument gericht (“jouw dierbare spullen”, “Dat erfstuk van oma of die harddisk met al je foto’s”, “Huur een persoonlijke kluis”). Bij de vraag of sprake is van misleiding, wordt om die reden uitgegaan van de vermoedelijke verwachting van de gewone gemiddelde consument.

2)  Naar het oordeel van de voorzitter zal de gemiddelde consument de op hem gerichte mededeling dat er in Nederland elk uur 14 inbraken worden gepleegd betrekken op een situatie dat in een woning wordt ingebroken. Meer in het bijzonder zal deze consument hieronder verstaan het illegaal openbreken van een woning teneinde deze binnen te gaan met het doel goederen uit de woning te stelen. De tekst van de radiocommercial verwijst naar dit laatste door te verwijzen naar veilige opslag van zaken. Adverteerder stelt dat daarnaast ook andere vormen van inbraak dienen te worden meegerekend, zoals auto-inbraken en inbraken in gebouwen met een zakelijke bestemming. Een degelijke ruime uitleg van het begrip inbraak stuit echter op het voorgaande af. Bij de berekening van het aantal inbraken per uur waarnaar de radiocommercial verwijst, dient te worden uitgegaan van het aantal woninginbraken, inclusief inbraken in schuren en garages die bij de woning horen nu deze door de gemiddelde consument vermoedelijk ook tot woninginbraken worden gerekend.

3)  Uit de door adverteerder genoemde gegevens blijkt dat in 2015 in totaal 93.120 inbraken in woningen (inclusief schuren en garages) plaatsvonden. Adverteerder is echter uitgegaan van 126.152 inbraken per jaar. Nu adverteerder bij haar berekening is uitgegaan van een te hoog aantal woninginbraken, heeft zij het in de radiocommercial genoemde aantal van 14 inbraken per uur op onjuiste gegevens gebaseerd. Als gevolg daarvan doet adverteerder in de radiocommercial feitelijk onjuiste beweringen over de omvang van het gevaar dat (het eigendom van) de consument loopt indien deze geen gebruik maakt van de diensten van adverteerder, dit als bedoeld in nummer 11 van de bij artikel 8.5 van de Nederlandse Reclame Code behorende bijlage 1. Om die reden is de uiting oneerlijk en in strijd met artikel 7 NRC.

 

De beslissing van de voorzitter

Op grond van het voorgaande acht de voorzitter de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. De voorzitter beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken