De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiecommercial van Triodos Bank waarin is te zien hoe een groot aantal vliegtuigen vrijwel gelijktijdig opstijgt. Hierbij verschijnt de volgende tekst in beeld:
“Tijd voor echte keuzes.
Volg je Hart. Gebruik je hoofd.
Triodos Bank”.
Samenvatting van de klacht
De televisiecommercial wekt de indruk dat meerdere vliegtuigen op luttele meters van elkaar opstijgen. Dit is verre van reëel en boezemt angst in. Met deze reclame “spuugt” adverteerder luchtverkeerleiders, piloten en talloze medewerkers van Schiphol recht in het gezicht. Iedere dag wordt gewerkt aan veilig transport.
Het oordeel van de voorzitter
Klager gaat ervan uit dat de televisiecommercial een onveilig beeld van het vliegverkeer schetst. Dit is echter niet het geval en ook onmiskenbaar niet de strekking van de televisiecommercial. Deze is bedoeld om duidelijk te maken dat adverteerder geen voorstander is van een sterke toename van het vliegverkeer zoals die op duidelijk absurde wijze door middel van videotrucage in de televisiecommercial is uitgebeeld. Nu de klacht berust op een onjuiste interpretatie van de reclame-uiting, beslist de voorzitter als volgt.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.