De bestreden reclame
Het gaat om een radioreclame van BridgeFund waarin het volgende is te horen:
“Je hebt aardig wat vermogen opgebouwd en daar zit je dan, met je ton op de bank, wel een beetje saai hé? Wil jij als belegger onderdeel zijn van het verleden? Of van de toekomst? BridgeFund is een slimme Fin Tech die een brug slaat tussen de financiële behoefte van ondernemers en van beleggers. Dus wie belegt bij BridgeFund krijgt niet alleen een mooie vaste rente, maar brengt ook ondernemers in beweging. Echt waar. Met die ton kan je zoveel betere dingen doen. Make money smile.”
Samenvatting van de klacht
De klacht ziet op de toon van de reclame. Zo wordt er gezegd “een tonnetje op de bank”. In deze tijd van een toenemende kloof tussen rijk en arm en echte geldzorgen van grote groepen mensen in Nederland is deze reclame niet gepast. Reclame zou verbindend en solidair moeten zijn, in plaats van stuitend en pijnlijk.
Het oordeel van de voorzitter
De voorzitter begrijpt de klacht zo dat klager stelt dat de radioreclame in strijd is met de goede smaak of het fatsoen, zoals genoemd in artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Bij de beantwoording van de vraag of hiervan sprake is stelt de voorzitter van de Reclame Code Commissie zich terughoudend op. Dit komt door de vrijheid van meningsuiting die adverteerder heeft en omdat het gaat om een subjectieve norm, waarbij de invulling afhankelijk is van persoonlijke waarderingen en opvattingen. De voorzitter heeft er begrip voor dat niet iedereen (waaronder klager), om wat voor reden dan ook, de radioreclame kan waarderen. Maar de door klager genoemde omstandigheden leiden er niet toe dat de reclame ontoelaatbaar is. Nu niet kan worden gezegd dat de radioreclame de grenzen van het toelaatbare te buiten gaat qua goede smaak en fatsoen, beslist de voorzitter als volgt.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.