De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiecommercial waarin de SMS-dienst van CarSpotter wordt aangeprezen. In de commercial is een tweedehands auto te zien.
De voice-over zegt: ‘Even carspotten en je weet het! SMS alleen het kenteken naar 2020 en je weet wat een auto kost… en kan.’ Vervolgens verschijnt in beeld: ‘CARSPOTTER weet wat een auto kost en kan www.carspotter.nl.’
De klacht
Klager meent dat adverteerder hem andere informatie verstrekt dan hij op grond van de televisiecommercial zou mogen verwachten. In de commercial wordt een tweedehands auto getoond. Klager verwacht dan ook via sms informatie te ontvangen over de dagwaarde van de (tweedehands) auto en niet over de nieuwwaarde.
Het verweer
Adverteerder geeft informatie over de tweedehands (actuele) waarde van voertuigen. De actuele waarde is de belangrijkste reden voor gebruikers om CarSpotter te raadplegen. Er zijn wel enkele randvoorwaarden die gelden voor het bepalen van de actuele waarde. Deze worden toegelicht op de website waarnaar in de televisiecommercial wordt verwezen.
Het oordeel van de Commissie
1) Klager gaat uit van de veronderstelling dat adverteerder slechts informatie verstrekt over de nieuwwaarde van auto’s. Deze veronderstelling is onjuist.
2) Op de website van adverteerder – waarnaar wordt verwezen in de commercial – staat dat gebruikers van de SMS-dienst onder meer informatie ontvangen over de nieuwwaarde én de actuele dagwaarde van de auto. Op de site wordt vermeld dat in een aantal gevallen het niet mogelijk is om de actuele dagwaarde van een voertuig te bepalen. De Commissie begrijpt dat zich ten aanzien van klager één van deze uitzonderingsgevallen heeft voorgedaan. Niet is gebleken dat adverteerder zijn in de televisiecommercial gedane belofte in het algemeen niet nakomt. Gelet op het bovenstaande acht de Commissie de klacht ongegrond.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.