a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Gemotoriseerd) vervoer

Dossiernr:

2010/00555

Datum:

01-09-2010

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

(Gemotoriseerd) vervoer

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Radio

De bestreden reclame-uitingen

 

Het betreft:

 

a.

Een advertentie waarin onder de afbeelding van 4 Fiat-modellen onder meer en vet gedrukt staat:

“Nu 4 Fiat-modellen zonder BPM, zonder wegenbelasting en maar 14% bijtelling”. 

Elders in de uiting staat in kleinere letters:

“Tax Free Bonus niet op alle modellen, vraag naar de voorwaarden”.

 

 

b en c.

Een televisie- en een radioreclame waarin onder meer wordt gezegd:

“Nu op 4 Fiat-modellen geen BPM, 14% bijtelling en geen wegenbelasting” en “Kijk op Fiat.nl”.

 

De klacht

 

Deze kan als volgt worden samengevat.

Het aanbod betreffende “geen BPM” en “geen wegenbelasting” blijkt alleen te gelden voor auto’s met een dieselmotor en niet voor auto’s met een benzinemotor. 

 

Het verweer

 

Adverteerder heeft onder meer het volgende meegedeeld.

Het is gebruikelijk dat een potentiële klant bij interesse contact opneemt met een dealer. Deze kan informatie verstrekken over “het type voertuigen” waarop het onderhavige aanbod betrekking heeft.

Van strijd met de Nederlandse Reclame Code is geen sprake.

 

Het oordeel van de Commissie

 

Adverteerder heeft niet weersproken dat het aanbod betreffende “geen BPM” en “geen wegenbelasting” alleen geldt voor auto’s met een dieselmotor en niet voor auto’s met   een benzinemotor. Naar het oordeel van de Commissie valt deze belangrijke beperkende voorwaarde uit geen van de gewraakte uitingen duidelijk op te maken. Noch de mededeling “Tax Free Bonus niet op alle modellen. Vraag naar de voorwaarden” in de advertentie noch de verwijzing naar de website Fiat.nl in de televisie- en radioreclame geven in dezen voldoende duidelijkheid.

 

Gelet op het voorgaande zijn de gewraakte uitingen voor de gemiddelde consument onduidelijk ten aanzien van de voordelen als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b NRC. Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

De beslissing

 

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uitingen in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken