De bestreden reclame-uitingen
Het betreft:
a.
Een advertentie waarin onder de afbeelding van 4 Fiat-modellen onder meer en vet gedrukt staat:
“Nu 4 Fiat-modellen zonder BPM, zonder wegenbelasting en maar 14% bijtelling”.
Elders in de uiting staat in kleinere letters:
“Tax Free Bonus niet op alle modellen, vraag naar de voorwaarden”.
b en c.
Een televisie- en een radioreclame waarin onder meer wordt gezegd:
“Nu op 4 Fiat-modellen geen BPM, 14% bijtelling en geen wegenbelasting” en “Kijk op Fiat.nl”.
De klacht
Deze kan als volgt worden samengevat.
Het aanbod betreffende “geen BPM” en “geen wegenbelasting” blijkt alleen te gelden voor auto’s met een dieselmotor en niet voor auto’s met een benzinemotor.
Het verweer
Adverteerder heeft onder meer het volgende meegedeeld.
Het is gebruikelijk dat een potentiële klant bij interesse contact opneemt met een dealer. Deze kan informatie verstrekken over “het type voertuigen” waarop het onderhavige aanbod betrekking heeft.
Van strijd met de Nederlandse Reclame Code is geen sprake.
Het oordeel van de Commissie
Adverteerder heeft niet weersproken dat het aanbod betreffende “geen BPM” en “geen wegenbelasting” alleen geldt voor auto’s met een dieselmotor en niet voor auto’s met een benzinemotor. Naar het oordeel van de Commissie valt deze belangrijke beperkende voorwaarde uit geen van de gewraakte uitingen duidelijk op te maken. Noch de mededeling “Tax Free Bonus niet op alle modellen. Vraag naar de voorwaarden” in de advertentie noch de verwijzing naar de website Fiat.nl in de televisie- en radioreclame geven in dezen voldoende duidelijkheid.
Gelet op het voorgaande zijn de gewraakte uitingen voor de gemiddelde consument onduidelijk ten aanzien van de voordelen als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b NRC. Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De beslissing
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uitingen in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.