a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Gemotoriseerd) vervoer

Dossiernr:

2011/00280

Datum:

06-05-2011

Uitspraak:

Aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

(Gemotoriseerd) vervoer

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Drukpers/tijdschriften

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een advertentie in De Telegraaf voor de ‘BMW 320d Efficiant Dynamics Edition Touring’.

 

Onder een afbeelding van de bewuste auto staat de volgende heading:

“WELKOM IN DE IDEALE WERELD.

163 PK EN MAAR 20% BIJTELLING”.

 

Voorts wordt de auto ondermeer aangeprezen als “de krachtigste stationwagon in de 20% bijtellingscategorie”.

 

De klacht

 

Klager acht de uiting in strijd met de artikelen 1 en 2 van de Code voor Personenauto’s (CVP) en met de artikelen 1, 2 en 3 van de Milieu Reclame Code (MRC).

Klager voert aan dat een auto per definitie milieuonvriendelijk is en acht om die reden de tekst “163 PK” en “WELKOM IN DE IDEALE WERELD” onjuist.

 

Het verweer

 

Door de gewraakte heading wordt geenszins de suggestie gewekt dat de aangeprezen auto niet milieuonvriendelijk zou zijn. Hooguit wordt op speelse wijze tot uitdrukking gebracht dat de bijtelling voor de auto lager is dan voor andere auto’s met hetzelfde vermogen. Het zou als ‘ideaal’ bestempeld kunnen worden dat het mogelijk is om 163 pk en 20% bijtelling te hebben in één auto.

De overheid ‘beloont’ tegenwoordig een minder milieubelastende auto met een lagere bijtelling. Door de bijtelling van 20% te noemen, wordt niet gesuggereerd dat de betreffende auto niet milieuonvriendelijk is.

 

Het motorvermogen – dat ook in kW is vermeld – wordt in de advertentie niet als verkoopbevorderend argument gebruikt. Het verkoopbevorderende argument is dat de auto, in tegenstelling tot andere auto’s met hetzelfde vermogen, slechts 20% bijtelling heeft, hetgeen feitelijk juist is en niet misleidend.

 

Gelet op het voorgaande is adverteerder van mening dat de klacht ongegrond is.

 

De mondelinge behandeling

 

Het standpunt van adverteerder is nader toegelicht.

 

Het oordeel van de Commissie

 

Op grond van artikel 1 CVP is het verboden om snelheid, acceleratie en motorvermogen als verkoopbevorderend argument te gebruiken en dient, indien het motorvermogen wordt vermeld, dit in ieder geval in kilowatts te gebeuren. De Commissie acht de uiting, waarin in de heading het aantal pk’s van het voertuig wordt benadrukt als een van de positieve eigenschappen van de auto en waarin de auto voorts wordt aangeduid als “de krachtigste stationwagon”, in strijd met deze bepaling. Het feit dat deze eigenschappen worden genoemd in combinatie met de 20% bijtelling en dat het motorvermogen elders in de uiting – op een onopvallende wijze – tevens in kilowatts wordt genoemd, doet niet af aan dit oordeel.

 

De Commissie volgt klager echter niet in zijn stelling dat de gewraakte heading in de advertentie in strijd is met de door hem genoemde bepalingen in de Milieu Reclame Code.

Voor zover in de uiting wordt gesteld dat sprake is van de ‘ideale wereld’ is, naar het oordeel van de Commissie, sprake van een algemene, breed in te vullen term die niet impliciet of expliciet verwijst naar een schoon milieu.

 

De beslissing

 

Op grond van het voorgaande acht de Commissie uiting in strijd met artikel 1 CVP. Zij beveelt adverteerder aan niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

De Commissie wijst de klacht voor het overige af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken