De bestreden reclame-uitingen
Het betreft de volgende uitingen betreffende tijdelijk extra voordeel op de Volkswagen Polo:
– een televisiecommercial waarin het volgende wordt gezegd: “Volkswagen Polo, al vanaf € 12.490, tijdelijk vanaf
€ 10.990”;
– de actiepagina http://www.volkswagen.nl/verrassendvolkswagen/, waar onder meer staat: “Daarom is de
Volkswagen Polo nu tijdelijk verkrijgbaar voor € 10.990,- of € 99,-* per maand. Deze actie is geldig op voorraad
modellen Polo 1.2 Easyline en geldt zolang de voorraad strekt. De actie loopt van 1 juli t/m 17 september.
Vraag brochure / proefrit aan.”
De klacht
Omdat klager geïnteresseerd is in een rode 5-deurs Polo Easyline voor € 10.990 heeft hij een dealer in Hoofddorp bezocht, waar hem werd meegedeeld dat er geen Polo Easyline voor dat bedrag verkrijgbaar is en dat een proefrit in het geadverteerde model dus niet mogelijk is. Klager vindt het misleidend dat wordt geadverteerd met “de Polo die helemaal niet bestaat”.
Het verweer
Adverteerder betreurt de gang van zaken bij de door klager bezochte dealer. De Polo Easyline waarvoor reclame wordt gemaakt, is wel degelijk te koop voor € 10.990. Dit is klager telefonisch door adverteerder meegedeeld.
De tijdelijke actie die geldt voor de Polo Easyline is vermeld op de site www.volkswagen.nl en de speciale actiesite www.verrassendvolkswagen.nl. Voor de overige modellen Polo geldt een andere voordeelactie.
Het oordeel van de Commissie
De Commissie acht voldoende aannemelijk geworden dat voor de in de bestreden uitingen genoemde tijdelijke actieprijs van(af) € 10.990 een Volkswagen Polo verkrijgbaar is, te weten de Polo 1.2 Easyline, en dat voor overige Polo-modellen een andere voordeelactie geldt. Aldus wordt het aanbod in de bestreden uitingen gestand gedaan. Dat klager door een dealer onjuiste informatie is verstrekt met betrekking tot de verkrijgbaarheid van de Polo Easyline voor € 10.990 betekent niet, dat de uitingen misleidend zijn.
Gelet op het vorenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing van de Reclame Code Commissie van 12 oktober 2011
De Commissie wijst de klacht af.
Het College van Beroep
De grieven
Het College vat de grieven als volgt samen.
Op de website staat bij een rode 5-deurs uitvoering van de Volkwagen Polo dat deze auto verkrijgbaar is vanaf € 10.990,–. De Commissie is voorbijgegaan aan het feit dat de afgebeelde auto voor deze prijs niet te koop is. Een 5-deurs uitvoering in de kleur rood is pas verkrijgbaar vanaf € 12.213,–. Uit de mededeling dat het een “vanafprijs” betreft, volgt niet dat men er rekening mee moet houden dat de prijs van € 10.990,– niet geldt voor de auto zoals die in de reclame is te zien. Voor de prijs van € 10.990,– is uitsluitend een witte 3-deurs Volkswagen Polo verkrijgbaar in de uitvoering 1.2 Easyline. Ook in de televisiecommercial is een 5-deurs Volkwagen Polo te zien in combinatie met de vanafprijs van € 10.990,–.
Het antwoord in appel
Pon heeft zich in haar antwoord gerefereerd aan het oordeel van het College en heeft daarbij voorts aangekondigd dat zij “ter voorkoming van dit soort klachten reclameafbeeldingen van onze producten voorzien van de algemene voetnoot: Getoonde afbeeldingen kunnen meeruitvoeringen bevatten.”
De mondelinge behandeling
Appellant heeft het beroep toegelicht. Appellant wijst erop dat de klacht met betrekking tot de internetuitingen vooral betrekking heeft op de pop-up die op willekeurige websites verschijnt, onder meer op buienradar.
Het oordeel van het College
1. Het College merkt op dat in de beslissing van de Commissie onder de gewraakte uitingen niet de pop-up wordt genoemd die op willekeurige websites verschijnt en waarin een rode Volkswagen Polo is te zien met daarbij de mededeling “Nu tijdelijk* vanaf € 10.990,-“, waarbij de asterisk verwijst naar de actieperiode. Indien men op de pop-up klikt, ziet men de website van Pon met daarop opnieuw een rode Volkswagen Polo, waarbij duidelijk zichtbaar is dat het een 5-deurs uitvoering betreft. Appellant heeft in eerste aanleg deze pop-up niet specifiek genoemd onder de gewraakte uitingen. Wel heeft appellant bij de klacht in eerste aanleg een print van de pop-up overgelegd en daarnaar in de klacht verwezen. Uit hetgeen appellant in beroep mondeling heeft aangevoerd, blijkt dat de klacht met betrekking tot de uitingen op internet vooral tegen bedoelde pop-up was gericht. Overigens volgt uit de integrale afwijzing van de klacht dat ook ten aanzien van de pop-up de klacht geacht moet worden te zijn afgewezen. Uit hetgeen appellant mondeling heeft aangevoerd, blijkt dat het beroep tevens tegen die afwijzing is gericht. Het College zal derhalve de pop-up bij de beoordeling betrekken.
2. Anders dan in eerste aanleg, staat in beroep als onbestreden vast dat gedurende de actie voor een bedrag van € 10.990,– een Volkswagen Polo te koop was, te weten het 3-deurs actiemodel 1.2 Easyline, dat kennelijk uitsluitend in de kleur wit wordt geleverd. In de gewraakte reclame-uitingen is evenwel niet dit actiemodel te zien, maar een ander model, te weten een 5-deurs uitvoering in de kleur rood of beige-grijs. Vaststaat dat dit model geen actiemodel was en ook niet voor de vanafprijs van € 10.990,– verkrijgbaar was. In plaats daarvan gaat het om een model dat, naar appellant onweersproken heeft gesteld, verkrijgbaar is vanaf € 12.213,–.
3. Uit de uitingen blijkt niet dat daarin een duurder model is te zien dan het actiemodel 1.2 Easyline met de vanafprijs van € 10.990,–. De gemiddelde consument zal de uitingen daarom zo opvatten, dat de vanafprijs geldt voor de auto zoals deze in de uitingen is te zien, derhalve voor een 5-deurs uitvoering in de kleur rood dan wel beige-grijs. Bij gebreke aan nadere gegevens zal de consument immers aannemen dat het bij de actieprijs getoonde model ook het model is waarvoor die prijs geldt.
4. Naar het oordeel van het College had Pon in de gewraakte uitingen, waarin sprake is van een uitnodiging tot aankoop, duidelijk het voorbehoud moeten maken dat het getoonde model niet het actiemodel is waarvoor de vanafprijs geldt. Nu deze essentiële informatie ontbreekt, is sprake van een omissie als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is het College van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht zou kunnen worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet zou hebben genomen. Er wordt immers de onjuiste indruk gewekt dat men voor de getoonde prijs een uitvoering krijgt die duurder is dan het actiemodel. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
5. De grieven treffen doel. Derhalve wordt beslist als volgt.
De beslissing
Het College vernietigt de beslissing van de Commissie.
Het College acht de gewraakte reclame-uitingen in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC en beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.