De bestreden reclame-uiting
Het betreft adverteerders reclame-uiting waarin “De nieuwe Astra GTC” wordt aangeprezen.
De klacht
De uiterste waarden van de gemiddelde CO2-uitstoot van de Astra GTC bedragen volgens de website van Opel 127-168 g/km. In de advertentie wordt als gemiddelde CO2-uitstoot 27-265 g/km vermeld. Dit is het minimum en het maximum van de gemiddelde CO2-uitstoot van alle auto’s die Opel aanbiedt. Nu niet de verbruiks- en uitstootgegevens van de geadverteerde reeks voertuigen (Astra GTC) zijn vermeld, maar van een andere reeks is de uiting in strijd met artikel 2 lid 2 van de Bijzondere Reclame Code voor personenauto’s (CVP).
Het verweer
In de advertentie zijn helaas de verbruiks- en uitstootwaarden van alle Opel modellen genoemd. Er zal op worden gelet dat in nieuwe uitingen alleen de uitstootwaarden van de betreffende modellen zullen worden vermeld.
Het oordeel van de voorzitter
Nu in de uiting niet de verbruiks- en CO2-emissiegegevens worden weergegeven die gelden voor de daarin aangeprezen Opel Astra GTC, maar de uiterste waarden van alle Opel modellen zijn vermeld, is de uiting in strijd met het bepaalde in artikel 2 lid 2 CVP.
De beslissing van de voorzitter
Op grond van het hierboven overwogene acht de voorzitter de uiting in strijd met het bepaalde in artikel 2 lid 2 CVP en beveelt hij adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.