a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Gemotoriseerd) vervoer

Dossiernr:

2013/00691

Datum:

14-10-2013

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

(Gemotoriseerd) vervoer

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Radio

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft adverteerders radioreclame, waarvan de tekst luidt:

Samen:        Wij,

Voice over:  de 4 miljoen leden van de ANWB,

Stem 1:        vinden auto’s verkopen best lastig,

Stem 2:        want wat is een goeie prijs?

Stem 3:        Ik heb liever geen vreemde mensen aan de deur ….

Stem 4:        Ik kan niet zo goed onderhandelen ….

Stem 5:        Daarom kiezen wij voor de ANWB Autoverkoopservice.

Stem 6:        Met de 100% verkoopgarantie zijn we élke auto binnen 3 dagen kwijt.

Stem 7:        en hebben we 2 dagen later ons geld,

Voice over:  Verkoop daarom,

Samen:        net als wij,

Voice over:  je auto via de ANWB Autoverkoopservice. Ga naar

                    anwbautoverkoopservice.nl”.

    

De klacht

 

Voor de verkoop van klaagsters 12 jaar oude auto wilde zij gebruik maken van de autoverkoopservice van adverteerder. Nadat klaagster daartoe online de nodige gegevens aan adverteerder had verstrekt, werd haar een gegarandeerd bod gedaan van € 1.596. Bij inlevering van de auto werd dit bod verlaagd naar € 1000,-, omdat er gebruikskrasjes op de auto zaten.

Nu adverteerder de 100% verkoopgarantie niet waarmaakt, is de uiting misleidend.  

 

Het verweer

 

Adverteerder biedt met zijn autoverkoopservice leden de mogelijkheid online hun auto gegarandeerd te verkopen. Leden die van deze service gebruik willen maken, dienen de navolgende gegevens te verstrekken: het kenteken, de kilometerstand, 6 digitale foto’s van de auto, het lidmaatschapsnummer en foto’s van eventuele schade. Auto’s van 12 jaar en ouder kunnen alleen bij het inleverpunt in Nieuwegein worden ingeleverd. Daar controleert een medewerker de auto en wordt een proefrit gemaakt. Als de auto niet in de staat verkeert, zoals deze door het ANWB-lid is beschreven, kan de prijs worden bijgesteld.  

Adverteerder legt onder meer een uitdraai over van de informatie die op de website www.ANWBautoverkoopservice.nl onder het tabblad “Hoe werkt het?” staat en verwijst daarbij naar de inleidende tekst onder het kopje “Dit heeft u nodig om een prijs aan te vragen” luidende “Om de gegarandeerde prijs van uw auto te kunnen bepalen, hebben we foto’s en gegevens nodig. Het is belangrijk dat u de goede foto’s instuurt en alle gegevens correct en volledig invult. Anders moet de prijs achteraf misschien worden bijgesteld”. Voorts verwijst adverteerder naar hetgeen daaronder bij “4. Informatie over de staat van de auto” staat, te weten:

“Heeft uw auto carrosserieschade of technische gebreken? Omschrijf die dan volledig en nauwkeurig. Ook ontvangen wij graag van elk beschadigd carrosseriedeel één foto. Dit is belangrijk, want als de auto bij het inleveren niet in de staat is die u heeft omschreven, dan kan dat invloed hebben op de gegarandeerde prijs. Dus: voorkom teleurstelling bij het inleveren en zorg dat u direct bij het aanvragen van een gegarandeerde prijs de eventuele schade en/of technische gebreken volledig meldt”.

Ook in de algemene voorwaarden (artikel 17) staat dat het bod kan worden bijgesteld als bij inname blijkt dat de auto niet verkeert in de opgegeven staat.

Tevens legt adverteerder een kopie over van de door klaagster online verstrekte gegevens, waarbij zij vermeldt dat de auto in “Goede conditie” is en “geen technische gebreken” vertoont. Op basis van deze gegevens is aan klaagster een gegarandeerd bod gedaan. Bij controle werden aan de auto echter minimaal 10 afwijkingen ten opzichte van de door klaagster online verstrekte gegevens vastgesteld, getuige het “opnameformulier” waarvan adverteerder een kopie overlegt. De auto had diverse krassen, lakschade en schade aan de bumper. Geconstateerd werd dat er 4 delen van de auto opnieuw moesten worden gespoten om de auto in de door klaagster weergegeven conditie te krijgen. Op de door klaagster meegestuurde foto’s waren deze beschadigingen niet te zien. Conform de op de website staande informatie en de algemene voorwaarden is aan klaagster een correctievoorstel gedaan. Daarvan heeft klaagster geen gebruik gemaakt. 

Noch de radioreclame noch de op de website staande informatie is in strijd met de Nederlandse Reclame Code (NRC).   

Adverteerder biedt derhalve wel degelijk 100% verkoopgarantie, maar alleen indien door het ANWB-lid alle door adverteerder gevraagde informatie over de auto is gegeven.

 

Het oordeel van de Commissie

 

In de gewraakte radioreclame biedt adverteerder, bij de aanprijzing van zijn autoverkoopservice, 100% verkoopgarantie binnen 3 dagen. Aan het eind van de uiting verwijst adverteerder geïnteresseerden naar zijn website www.anwbautoverkoopservice.nl.

 

Niet is gebleken dat adverteerder dit aanbod jegens klaagster niet gestand zou hebben gedaan, indien zij adverteerder zou hebben voorzien van de informatie die adverteerder nodig heeft om zijn aanbod te kunnen realiseren. Op deze website staat op het tabblad “Hoe werkt het”, onder het kopje “4. Informatie over de staat van de auto”, wat men moet doen als de auto carrosserieschade of technische gebreken heeft. In dat geval dient men, aldus de website, de schade en/of de gebreken volledig en nauwkeurig te vermelden en dient men “van elk beschadigd carrosseriedeel één foto” bij te voegen.

 

Klaagster stelt dat er op de auto gebruikskrasjes zaten, maar niet is gebleken dat zij foto’s van deze beschadigingen heeft overgelegd. Adverteerder heeft daarentegen een kopie van het innameformulier overgelegd waaruit blijkt dat bij controle van de auto bij het inleverpunt is geconstateerd dat de auto een aantal beschadigingen had.

Nu klaagster adverteerder kennelijk niet heeft voorzien van de in een dergelijk geval nodige informatie, op de wijze als vermeld op de website, heeft adverteerder gebruik gemaakt van het door hem op de website gemaakte voorbehoud om de geboden prijs van de auto bij te stellen. Aldus is geschied.

 

Onder deze omstandigheid kan niet worden geoordeeld dat adverteerder zijn in de uiting gedane aanbod niet gestand doet, zodat de Commissie de klacht ongegrond acht.

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken