De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiecommercial voor het product SaniSkin, dat volgens de televisiecommercial geschikt zou zijn om wratten te verwijderen.
De klacht
Klager heeft het product gedurende een periode van zes weken gebruikt met de bedoeling steelwratten te verwijderen. In de bijsluiter staat dat de wratten na 4 tot 5 weken loslaten. Het product heeft bij klager geen enkel effect gehad en hij heeft om die reden beroep gedaan op de “niet goed geld terug garantie”. Adverteerder weigert een beroep op die garantie op grond van voorwaarden die klager nooit heeft gezien en omdat het product niet binnen dertig dagen is teruggezonden. Binnen die periode had klager echter nooit kunnen bepalen of het product al dan niet “goed” is. Naar het oordeel van klager is sprake van misleidende reclame.
Het verweer
Dit kan als volgt worden samengevat. Adverteerder stelt dat bij correct gebruik van SaniSkin reeds binnen 30 dagen enig resultaat zichtbaar kan zijn. Adverteerder is overtuigd van de hoge kwaliteit van het product en verwijst naar het zeer lage retourpercentage (0,2%). Op grond hiervan hanteert adverteerder voor dit product een ruime garantietermijn, te weten een “30 dagen niet goed, geld terug garantie”. Klager heeft het product gedurende vijf weken gebruikt en kan daardoor geen beroep meer doen op die garantie. Uit coulance heeft adverteerder evenwel het aankoopbedrag aan klager terugbetaald.
Het oordeel van de voorzitter
De voorzitter heeft geconstateerd dat aan het einde van de bestreden televisiecommercial gedurende enige tijd de volgende, duidelijk leesbare mededeling in beeld verschijnt: “30 dagen niet goed geld terug garantie”. Hierbij zegt de voice-over: “want als u niet tevreden bent over de resultaten, dan stuurt u het gehele pakket binnen dertig dagen terug voor een volledige vergoeding van de aankoopprijs”. Aldus wordt de gemiddelde consument voldoende geïnformeerd over de voorwaarde dat men het product binnen dertig dagen dient te retourneren teneinde aanspraak te kunnen maken op de “niet goed geld terug garantie”. Het feit dat het volgens klager onmogelijk is om binnen deze periode resultaat te zien, kan niet tot het oordeel leiden dat de reclame-uiting zelf onjuist of misleidend is met betrekking tot de termijn waarbinnen het product retour dient te worden gezonden. Adverteerder stelt overigens dat bij correct gebruik van SaniSkin reeds binnen 30 dagen enig resultaat zichtbaar kan zijn. Op grond van het voorgaande kan de klacht niet slagen.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.