De bestreden reclame-uiting
Het betreft een folder van adverteerder, verspreid in week 32 (8 augustus) van 2011.
Daarin wordt de “Loungeset Nimes” aangeboden voor € 239,-, waarbij een prijs van
€ 799,- is doorgestreept.
De klacht
Blokker adverteerde in juli 2011 met dezelfde loungeset. Deze werd toen aangeboden “van € 599,- voor € 399,-”, naar aanleiding waarvan klaagster de set aanschafte.
Het verbaast klaagster dat nu een prijs van € 799,- is vermeld. De set heeft nooit € 799,- gekost. Klaagster vindt de uiting misleidend.
Het verweer
Zowel in de Tuincatalogus van week 10 als in het Paasmagazine van 2011 werd de bewuste loungeset aangeboden voor € 799,-. Als gevolg van tegenvallende verkopen is de prijs vanaf week 19 verlaagd naar € 599,-. Gezien de slechte zomer van 2011 is in week 32 een opruiming gestart, waarbij de loungeset met 70% is afgeprijsd. De oorspronkelijk prijs van de in de bestreden folder voor € 239,- aangeboden set was wel degelijk € 799,-.
Adverteerder legt afdrukken over van de bewuste 4 folders.
Het oordeel van de Commissie
Adverteerder heeft voldoende aannemelijk gemaakt dat de Loungeset Nimes in eerste instantie, en wel in de periode van week 10 tot week 19 van 2011, is aangeboden voor
€ 799,-. Gelet daarop acht de Commissie de klacht, die -kort samengevat- inhoudt dat de set nooit € 799,- heeft gekost, ongegrond.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.