a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Huishouden en inrichting

Dossiernr:

2011/01112

Datum:

19-12-2011

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Huishouden en inrichting

Motivatie:

Misl. Prijs(vermelding)

Medium:

Drukpers/tijdschriften

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een advertentie in een reclame-folder van adverteerder.

 

Bovenaan de advertentie staat:

 

“FEEST IN BOXTEL

Tuincentrum Overvecht Boxtel

Vuurijzer 4

20 JAAR

Vrijdag 4, zaterdag 5 en zondag 6 november

(…)”

 

De advertentie bevat een ‘knipbon’ met de tekst:

 

knipbon

Tegen inlevering van

Deze bon ontvangt u

20 %

KORTING

op één artikel naar keuze

alleen geldig op 4,5 en 6 november

in Tuincentrum Overvecht Boxtel

(…)”

 

De reclame-uiting was tevens te downloaden via de website http://www.tuincentrumovervecht.nl

 

De klacht

 

De klacht luidt – samengevat – als volgt.

 

Klager was op 31 oktober 2011 bij het bewuste Tuincentrum in Boxtel. Van een verkoopster begreep klager dat de ‘Lounge set Lugano’ op dat moment was afgeprijsd van € 2199,- naar € 1499,-. Klager vroeg aan de verkoopster of in het weekend van 4, 5 en 6 november nog 20% van deze prijs af zou gaan. Uit een telefoongesprek met ‘haar meerdere’ bleek dit niet het geval te zijn. In de reclame-uiting staat niet dat acties of afgeprijsde artikelen buiten de 20% korting-actie vallen.

Vervolgens is klager langs het Tuincentrum in Breda gereden. Daar kostte de Lounge set eveneens € 1499, alsook in de webshop van adverteerder.

 

Op 4 november 2011 was de Lounge set afgeprijsd van € 2199,- voor € 1999,-. Hierop kon de kortingsbon worden gebruikt, waarmee de set € 1499,- kostte. In Breda en op de webshop kostte de set ook nog steeds € 1499,-

 

Klager maakt op uit het voorgaande op dat de prijs tijdelijk (voor drie dagen) is verhoogd om op die wijze de extra korting te ontwijken.

 

Het verweer

 

Adverteerder stelt – samengevat en voor zover van belang – het volgende.

 

Op het moment dat klager in de winkel was (31 oktober 2011) was sprake van opruimingsprijzen. In het weekend van 4, 5 en 6 november was de opruiming afgelopen. De tuinset heeft het hele voorjaar en de zomer de koop gestaan voor de prijs van € 2199,- voor € 1999,- en tijdens de opruiming kostte de set € 1499,-. Na de actiedagen is de prijs niet verlaagd naar € 1499,-.

 

De vestiging in Boxtel is een zelfstandige vestiging en zij hoeft niet altijd de prijzen te volgen van de hoofdvestiging.

 

Adverteerder voegt een kopie bij van haar ‘prijsboek’, waarin de prijs van de bewuste set staat (van 2199,- voor 1999,-).

 

Het oordeel van de Commissie

 

Naar het oordeel van de Commissie is uit het verweer van adverteerder en de bijlage daarbij voldoende aannemelijk geworden dat de ‘normale’ prijs van de bewuste Lounge set in de zomer en in het voorjaar € 1999,- was. Naar is komen vast staan werd gedurende de actiedagen de beloofde 20% korting van deze prijs in aftrek genomen, zodat gedurende die dagen voor deze stoel € 1499,- moest worden betaald. Uit het feit dat de set voorafgaand aan de bewuste actiedagen vanwege een opruiming eveneens € 1499,- heeft gekost – hoewel de verbazing van klager over een dergelijke wijze van adverteren valt te begrijpen -, volgt niet dat sprake is van ongeoorloofde reclame in de zin van de Nederlandse Reclame Code.

 

Gelet op het voorgaande beslist de Commissie als volgt.

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken