De bestreden reclame-uiting
Het betreft een aanbieding op de website www.velux.nl van een “gratis elektrisch bedienbaar plissé gordijn t.w.v. maximaal € 400,-“ bij aankoop van een Velux elektrische lichtkoepel
De klacht
Klager heeft naar aanleiding van de aanbieding op de website die hij op 4 januari 2012 zag staan een Velux lichtkoepel gekocht. Toen hij op de website van Velux door registratie van de lichtkoepel het aangeboden gratis plissé gordijn wilde aanvragen, bleek de actie niet meer te lopen. Het aanvraagformulier bevat geen vermelding van of link naar de einddatum van de actie. Klager voelt zich misleid.
Het verweer
De lichtkoepelactie gold van 1 juni tot 1 december 2011. Tot 18 december 2011 konden consumenten via velux.nl/lichtkoepelactie het gratis plissé gordijn aanvragen. Klager heeft op 6 januari 2012 een lichtkoepel gekocht en zich voor de actie aangemeld, derhalve buiten de actie- en aanmeldingstermijn die stonden omschreven op een actievoorwaardenpagina, waarnaar op de actiesite een link stond. De actiepagina is sinds 18 december 2011 op de site van adverteerder verborgen, zodat het vanaf dat moment niet meer mogelijk was om via de normale navigatie op de site op de actiepagina en/of de pagina met de actievoorwaarden terecht te komen. Op de site van het RTL4 programma Eigen Huis & Tuin stond nog wel de link naar de actiepagina, waardoor klager buiten de actieperiode op de pagina met het aanvraagformulier terecht kon komen. Hiervoor kan adverteerder niet verantwoordelijk worden gehouden. RTL4 heeft inmiddels op verzoek van adverteerder de vermelding van de actie verwijderd.
Het oordeel van de voorzitter
De voorzitter is van oordeel dat de Commissie de klacht zal toewijzen, en overweegt daartoe het volgende.
Vooropgesteld wordt dat adverteerder verantwoordelijk moet worden gehouden voor de bestreden uiting die op haar website velux.nl stond, ook indien de uiting (alleen nog) via een link op de site van Eigen Huis & Tuin bereikt kan worden.
Gebleken is dat de actiepagina met het aanvraagformulier voor een gratis elektrisch gordijn bij aanschaf van een Velux lichtkoepel nog op de website velux.nl te bereiken en in te vullen was op het moment dat de bij deze actie horende actie- en aanmeldperiode reeds verlopen waren, zonder dat dit uit de bewuste uiting viel op te maken. In zoverre was op dat moment sprake van een verborgen houden van essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Omdat de voorzitter voorts van oordeel is dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het vorenstaande acht de voorzitter de bestreden reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Hij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.