a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Huishouden en inrichting

Dossiernr:

2012/00155

Datum:

07-03-2012

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Huishouden en inrichting

Motivatie:

Misl. Prijs(vermelding)

Medium:

Drukpers/tijdschriften

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft adverteerders reclame-uiting waarin met betrekking tot de winterschilder wordt gesteld: “€ 25,- per dag per man*

                         ….

                     * Informeer bij UW schilder naar ZIJN actievoorwaarden.”

 

De klacht

 

Klager heeft de in de uiting genoemde schilders gebeld, maar niemand werkt voor die prijs. Ook had niet iedereen een aanbieding of actie. De uiting is daarom misleidend.

 

Het verweer

 

Uit de advertentie valt op te maken dat het gaat om een mogelijke kortingsactie die leden aanbieden teneinde meer werk in krijgen in de slappere winterperiode. Uitdrukkelijk wordt verwezen naar de actievoorwaarden. Dit houdt in dat het individuele bedrijven vrij staat om zich bij de actie aan te sluiten of om ervoor te kiezen om het op een andere wijze voor klanten aantrekkelijk te maken schilderwerk in de winter uit te laten voeren. Klagers conclusie dat men voor € 25,- een dag een schilder in kan huren, getuigt van weinig realiteitszin.

 

Het oordeel van de voorzitter

 

In de uiting wordt de winterschilder aangeprezen voor een bedrag van “€ 25,- per dag per man”. Adverteerder heeft de klacht dat het niet mogelijk is om voor dit bedrag een dag een schilder in te huren niet dan wel onvoldoende gemotiveerd weersproken.

Adverteerder beroept zich op de tekst waarnaar door middel van een asterisk wordt verwezen, doch deze neemt de onjuistheid van de gewraakte, absolute mededeling niet weg.  

 

Blijkens het voorgaande is in de uiting voor de gemiddelde consument onduidelijke  informatie verstrekt als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder d van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de voorzitter van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. 

 

De beslissing van de voorzitter

 

Op grond van het hierboven overwogene acht de voorzitter de uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code en beveelt hij adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken