a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Huishouden en inrichting

Dossiernr:

2018/00364

Datum:

05-06-2018

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Huishouden en inrichting

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een televisiereclame. De voice-over zegt:

“Nieuw, Lenor Unstoppables. De geurbooster voor je wasgoed. Gebruik zoveel als je wilt. Strooi het in de trommel voor een geurexplosie. Tot wel 12 weken onweerstaanbare frisheid. Lenor Unstoppables.”

Als de laatste woorden zijn uitgesproken, verschijnt de volgende tekst in beeld: “Tot wel 12 weken onweerstaanbare frisheid*” en, in een kleiner lettertype: “* bij bewaring in de kast”.

 

De klacht

Klaagster voelt zich bekocht omdat het product niet goedkoop is en het wasgoed na het wassen eventjes lekker ruikt, maar de geur daarna zeer snel vervliegt. Klaagster heeft diverse mensen een bakje korrels gegeven om het product te testen, en ook zij waren het met klaagster eens dat de geur snel verdwijnt.

 

Het verweer  

De claim “tot wel 12 weken onweerstaanbare frisheid” staat niet op zichzelf, maar is gekoppeld aan de disclaimer onder in beeld: “* bij bewaring in de kast”. De claim refereert dus aan een frisse geur van wasgoed die tot wel 12 weken kan aanhouden wanneer het wasgoed in de kast ligt en er binnen de 12 weken uitgehaald wordt om gedragen te worden. Deze werking is gebaseerd op de speciale Lenor Unstoppables parfum Capsule technologie, die kort gezegd inhoudt dat er bij de wrijving die ontstaat als het wasgoed uit de kast gehaald wordt om te gebruiken of te dragen, geur vrijkomt die tot dan toe door de capsules werd vastgehouden. Adverteerder beweert niet dat het wasgoed na 12 weken dragen nog fris zou zijn. Ter onderbouwing van de werking van de parfum capsule technologie en het tot wel 12 weken fris blijven van de was heeft adverteerder een onderzoeksrapport overgelegd, waarin onder meer staat hoe “zintuiglijk getrainde” proefpersonen aan twee kanten van opgevouwen stof hebben geroken die 12 weken in een kast op kamertemperatuur bij een normale luchtvochtigheid is bewaard. De conclusie van dit onderzoek is dat het wasgoed, wanneer het na 12 weken uit de kast gehaald wordt, een nog “significant waarneembare frisheid” bezit.

 

Het oordeel van de Commissie

In de uiting wordt gesproken over een “geurbooster” en “geurexplosie”, en een onweerstaanbare frisheid die tot 12 weken aan kan houden. Klaagster vindt deze beweringen misleidend: volgens haar vervliegt de geur zeer snel.

Voor wat betreft de termen ‘geurbooster’ en ‘geurexplosie’ is de Commissie van oordeel dat dit subjectieve begrippen zijn die een toelaatbare, voor reclame niet ongebruikelijke vorm van overdrijving bevatten.

Voor wat betreft de claim dat de frisheid tot wel 12 weken aanhoudt (“bij bewaring in de kast”), ligt dit anders. Deze claim is door het noemen van het aantal weken zodanig specifiek, dat nu deze claim gemotiveerd betwist wordt, het op de weg van adverteerder ligt om aannemelijk te maken dat de frisheid inderdaad 12 weken kan aanhouden.  

Adverteerder heeft deze claim in haar verweer met een overgelegd onderzoeksrapport onderbouwd. In dit rapport staat op welke manier, en aan de hand van welke (internationale) onderzoeksstandaarden het onderzoek is uitgevoerd. De uitkomst van het onderzoek is dat het wasgoed, na 12 weken in de kast te hebben gelegen, een nog “significant waarneembare frisheid” heeft.

De Commissie is van oordeel dat adverteerder met deze onderzoeksresultaten de claim dat het product voor 12 weken frisheid kan zorgen, voldoende aannemelijk heeft gemaakt. Door de verwijzing met een asterisk naar de betreffende tekst wordt naar het oordeel van de Commissie in de uiting (ook) voldoende duidelijk gemaakt dat die claim geldt “bij bewaring in de kast”.

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken