De bestreden reclame-uiting
Het betreft een paginagrote krantenadvertentie van adverteerder, met een afbeelding van een zogeheten ‘veilige douche’. In de afbeelding staat:
“Veilig douchen pakket tot € 850*”
Onder de afbeelding staat (voor zover relevant voor de klacht):
“Veilig douchen met Molenaar!
Wilt u ook blijven genieten van een heerlijke douche in een veilige badkamer? Wij maken uw badkamer veilig in 1 dag, zonder hak- of breekwerk. Op maat gemaakt naar uw wensen. Molenaar ontzorgt u het volledige proces van advies en inmeting, tot montage, afvoer materialen en schoonmaak. Zo komt ontspannen douchen weer binnen handbereik.
We hebben tijdelijk een leuke actie bij Molenaar: bij aankoop van een comfortdouche uit de Primair of Deluxe collectie krijgt u een gratis veilig douchen pakket tot € 850,- *
Kijk voor de voorwaarden op www.molenaar.nl/actie. Geldig t/m 16 maart 2019.
[…]
Bel [nummer] voor de gratis brochure of kijk op www.molenaar.nl.”
De klacht
De klacht wordt als volgt samengevat.
Klager vindt de uiting misleidend, omdat in de advertentie de suggestie wordt gewekt dat de aanpassing van een badkamer € 850,- kost. Volgens klager is de advertentie gericht op ouderen, die de kleine lettertjes en asterisken niet lezen. Adverteerder heeft voor de (dementerende) moeder van klager een offerte opgesteld. Toen bleek de aanpassing € 6500,- te kosten. Doordat klager daar een stokje voor heeft gestoken, is dat niet doorgegaan. De douche is nu aangepast voor € 1800,-. Klager wil dat er wat gedaan wordt aan deze praktijken, waarbij misbruik wordt gemaakt van ouderen die niet meer kunnen douchen, en ook niet meer kritisch kunnen nadenken over geld.
Het verweer
Het verweer wordt als volgt samengevat.
Volgens adverteerder kan uit de advertentie op geen enkele manier worden opgemaakt dat de aanpassing van een badkamer € 850,- kost. Er staat uitsluitend dat indien een klant besluit om een comfortdouche aan te schaffen, de klant in dat geval een gratis douchen pakket krijgt met een waarde tot € 850,-. Uit de tekst blijkt juist dat het aanpassen van een badkamer maatwerk is. Adverteerder adviseert over de mogelijkheden, meet het werk in en kan dan pas een prijsopgave doen. Dat is helder verwoord in de advertentie. De advertentie vermeldt geen aanschafprijs. Het is niet nodig om de “kleine lettertjes” te lezen, zoals klager stelt. Er staat namelijk dikgedrukt dat als de klant een comfortdouche aanschaft, hij een “veilig douchen pakket” met een waarde van maximaal € 850 cadeau krijgt. Het tekstblok “veilig douchen pakket” tot € 850,- in de afbeelding heeft ook de vorm van een cadeau. Adverteerder heeft een afdruk van de “Actievoorwaarden Veilig Douchen Pakket maart 2019” (waar de asterisk in de uiting naar verwijst) van haar website overgelegd. Daarin staat onder meer uitgelegd dat de prijs van de badkamer correspondeert met de waarde van het cadeau: bij een badkamer tot € 5000,- ontvangt men een cadeau t.w.v. 350,-, bij een badkamer tot € 12500,- ontvangt men een cadeau tot € 850,-.
Adverteerder verzet zich “met klem” tegen de beschuldiging dat zij dementerende ouderen wil overtuigen om haar producten af te nemen. Zij richt zich juist op ouderen die nog zelfstandig wonen en zelfstandig kunnen douchen.
Het oordeel van de Commissie
Klager vindt de uiting misleidend, omdat daarin volgens hem de indruk wordt gewekt dat de aanpassing van een badkamer door adverteerder € 850,- kost.
Deze klacht slaagt niet. De Commissie is van oordeel dat het gemiddelde lid van de doelgroep van adverteerder na het lezen van de volledige uiting niet zal verwachten dat hij een geheel aangepaste badkamer krijgt voor € 850,-. Zo maakt de in het oog springende, vetgedrukte tekst op het midden van de pagina, met de woorden “bij aankoop van”, reeds duidelijk dat men het “veilig douchen pakket” ter waarde van (maximaal) € 850,- als cadeau ontvangt wanneer men een comfortdouche aanschaft.
Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.