a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Huishouden en inrichting

Dossiernr:

2019/00307

Datum:

20-06-2019

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Huishouden en inrichting

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een TV reclame van 20 seconden, waarin een douchende vrouw te zien is. Zij maakt hierbij gebruik van een douche-systeem van adverteerder, dat drie knoppen bevat. Eerst drukt zij op de middelste knop, waarna een zogeheten regendouche aangaat, en draait vervolgens aan de knop. Dan drukt zij op de linker knop, waardoor de straalsterkte verandert. Tenslotte drukt zij op de rechterknop, waardoor een zogeheten handdouche aan gaat, waarbij zij ook aan deze knop draait. Intussen klinkt er muziek en neuriet de vrouw mee, waarbij zij de handdouche als microfoon gebruikt.  

 

De klacht

De klacht wordt als volgt samengevat.

In de commercial wordt volgens klaagster “heel, heel veel” water verbruikt en “véél te lang” gedoucht. Het stuit klaagster tegen de borst dat er met een regendouche én een extra handdouche veel te lang gedoucht wordt. Klaagster vindt de commercial niet passen in een tijd waarin wordt opgeroepen om zuinig met water om te gaan en korter te douchen.

 

Het verweer en mondelinge behandeling

Adverteerder heeft gemotiveerd verweer gevoerd. Het verweer en de mondelinge toelichting ter zitting hierop, zijn voor zover van belang voor de beslissing in het oordeel van de Commissie opgenomen.

 

Het oordeel van de Commissie

In de commercial is een douchende vrouw te zien. Volgens klaagster is er sprake van waterverspilling, nu de vrouw een regendouche én een handdouche gebruikt, en daarbij erg lang doucht. Adverteerder heeft hiertegen (in haar verweer en ter zitting) aangevoerd dat van verspilling geen sprake is: er wordt getoond dat het met deze douche mogelijk is om de watertoevoer te reguleren.

De Commissie wijst de klacht af, omdat uit de commercial niet zonder meer blijkt dat de vrouw erg lang doucht. De commercial duurt 20 seconden. Dat de vrouw gedurende deze tijd doucht, maakt niet dat van erg lang douchen sprake is. Daarbij is het adverteerder toegestaan om de voordelen van haar product aan te prijzen, meer in het bijzonder dat met de draaiknoppen de waterstroom gereguleerd kan worden. Het is niet zo dat deze douche per definitie meer water verbruikt dan een normale douche: door de draaiknoppen efficiënt te gebruiken, kan – zo heeft adverteerder ter zitting aannemelijk gemaakt – ook juist minder water wordt gebruikt.

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken