De bestreden reclame-uiting
Het betreft een billboard reclame-uiting in het kader van een campagne van Suit Supply, ter promotie van haar wintercollectie seizoen 2010.
De klacht
De uiting is stuitend en onsmakelijk en heeft niets met het product te maken. Samengevat acht klager de uiting in strijd met de goede zeden.
De website van Suit Supply, die klager nog onsmakelijker vindt, kan hij wegklikken, maar met de onderhavige billboards wordt klager telkens geconfronteerd.
Het verweer
Eerdere klachten tegen de onderhavige campagne heeft de Commissie op 3 november 2010 afgewezen. Nu zijn (onder verschillende dossiernummers) vier klachten tegen billboard reclame-uitingen in behandeling genomen. Suit Supply begrijpt de klachten aldus dat de uitingen in strijd met de goede smaak en het fatsoen of de goede zeden worden geacht.
De uitingen tonen drie verschillende foto’s van de bekende fotograaf Carli Hermès. De foto’s ademen een sensuele sfeer.
De Commissie dient zich terughoudend op te stellen bij de beoordeling van de vraag of een reclame in strijd is met de goede smaak en het fatsoen of met de goede zeden.
De gewraakte uitingen overschrijden de grenzen van het toelaatbare niet. In de uitingen zijn de kleding en de poses van de vrouw weliswaar uitdagend en sexy, maar niet pornografisch. Er is nauwelijks naakt te zien en er is geen sprake van expliciete seksualiteit. De foto’s zijn van mooie kwaliteit en hebben een hoog kunstzinnig gehalte, als gevolg van compositie en kleurgebruik. Dit relativeert een eventuele erotische lading.
Suit Supply kan zich niet vinden in de door een aantal klagers geuite kritiek dat de uitingen vrouwonvriendelijk zouden zijn. De geportretteerde vrouw is modern, zelfbewust en heeft de afgebeelde situatie onder controle. De vrouw wordt niet als lustobject gepresenteerd, maar als gelijkwaardige ‘partner-in-crime’ van de man.
De foto’s in de uitingen zijn alle drie toelaatbaar geacht in de beslissingen van de Commissie van 3 november 2010 in de dossiers 2010/00676 en 2010/00676A. Er is geen reden om tot een ander oordeel te komen, nu het buitenreclame betreft. In dit verband legt Suit Supply 7 eerdere beslissingen van de Commissie over. De Commissie oordeelde steevast dat plaatsing op billboards (of abriposters) aan de openbare weg niet tot een ander oordeel leidt.
Het oordeel van de Commissie
De Commissie vat de klacht op in die zin dat klaagster de uiting in strijd acht met de goede smaak en/of het fatsoen en/of met de goede zeden. Bij de beantwoording van de vraag of een reclame-uiting in strijd is met (één van) die criteria, stelt de Commissie zich terughoudend op, gelet op het subjectieve karakter daarvan.
De Commissie stelt vast dat verschillend wordt gedacht over de vraag of de onderhavige aanprijzing van mannenkleding, die onmiskenbaar seksueel getint is, in het licht van de Nederlandse Reclame Code toelaatbaar moet worden geacht. Daarbij dient met name te worden bedacht dat eenieder op straat onverhoeds met deze reclame-uiting kan worden geconfronteerd.
De Commissie oordeelt als volgt.
Met inachtneming van voornoemde terughoudendheid acht de Commissie de verwijzing naar seksualiteit in de gewraakte uiting niet van dien aard, dat de grenzen van de goede smaak, het fatsoen of de goede zeden worden overschreden.
Voor zover tevens in de klacht besloten zou liggen dat de uiting vrouwonvriendelijk is, overweegt de Commissie dat de wijze waarop de man en de vrouw in de uiting zijn afgebeeld, niet getuigt van gebrek aan respect jegens de vrouw.
Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.