De bestreden reclame-uiting
Het betreft een aanprijzing die klaagster via e-mail ontving, met de tekst: “25% OFF EVERYTHING.” Daaronder staat (in een kleiner lettertype): “Fresh starts = fresh gear. We’re setting you up with 25% off everything so you can make your biggest comeback yet.”
Daaronder:
“Just use code BTS25 at checkout*”
[…]
Weer lager op de pagina staat: “*some exclusions apply”.
De klacht
De klacht wordt als volgt samengevat.
Klaagster probeerde twee paar Nike schoenen te kopen, maar bemerkte dat de 25% korting niet werd gerekend. Zij probeerde toen de voorwaarden te vinden, maar stuitte op een niet werkende internetpagina. Toen las zij in de “kleine lettertjes” van de e-mail: “some exclusions apply” (“er zijn uitzonderingen/sommige producten uitgesloten”), maar geen informatie of link waarmee zij kon zien wat de uitzonderingen waren. Klaagster is van mening dat “25% off everything” (25%korting op alles) ook daadwerkelijk “op alles” zou moeten betekenen, en dat als er uitzonderingen zijn, deze op zijn minst eenvoudig zichtbaar zouden moeten zijn.
Het oordeel van de voorzitter
In de e-mail staat “25% off everything”, oftewel “25% korting op alles”. Bij deze in het oog springende mededeling wordt geen voorbehoud gemaakt, waardoor onmiskenbaar de suggestie wordt gewekt dat de kortingsactie daadwerkelijk op alle producten van toepassing is. De gemiddelde consument zal er niet op bedacht zijn dat er uitzonderingen op het aanbod zijn. Dat er beperkingen zijn, wordt pas twee stappen later bekend, te weten nadat men leest dat er bij de betaling een code ingevoerd moet worden (“just use code […] at checkout*”), en men vervolgens ziet waarnaar de asterisk bij deze mededeling verwijst (“some exclusions apply”). Uit de e-mail wordt niet duidelijk welke artikelen zijn uitgezonderd.
Gelet op het voorgaande is sprake van het op onduidelijke wijze verstrekken van essentiële informatie als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de NRC. Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De beslissing
De voorzitter acht de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.