De bestreden reclame-uiting
Het betreft een banner op www.noordhollandsdagblad.nl met de tekst: “Ik werd verkracht door vijf mannen”. Indien men op de banner klikt, bereikt men de website van adverteerder met daarop onder meer informatie over de problematiek van seksueel geweld en de wijze waarop adverteerder slachtoffers van seksueel geweld helpt.
De klacht
De tekst van de banner is stuitend, smakeloos en zeer kwetsend voor een grote groep mannen en vrouwen. De reclame appelleert voorts aan gevoelens van angst.
Het verweer
Elk jaar helpen teams van adverteerder duizenden verkrachte vrouwen. Adverteerder voert een campagne om hierop de aandacht te vestigen. De campagne houdt verband met een rapport dat adverteerder in de aanloop naar Internationale Vrouwendag op 8 maart 2009 heeft uitgebracht over de slachtoffers van seksueel geweld in ontwikkelingslanden. In dat rapport onderstreept adverteerder het belang van onmiddellijke medische hulp aan derge-lijke slachtoffers. De campagne doet een oproep aan mensen om adverteerder bij dat werk te ondersteunen. Door op de banner met de gewraakte tekst te klikken, vindt men meer informatie over de campagne en de volledige getuigenis waaruit de quote afkomstig is.
Het oordeel van de Commissie
a) Klaagster baseert haar klacht onder meer op de artikelen 2 en 4 van de Nederlandse Reclame Code. De Commissie stelt voorop dat zij zich bij de beoordeling van de vraag of een reclame-uiting in strijd is met de goede smaak en het fatsoen, dan wel of de uiting nodeloos kwetsend is, terughoudend opstelt, dit gelet op het subjectieve karakter van deze criteria.
b) Adverteerder heeft toegelicht dat de uiting is bedoeld om de aandacht te vestigen op de vele slachtoffers van seksueel geweld in ontwikkelingslanden en op de hulp die adverteerder hen biedt. De Commissie is van oordeel dat het tegen deze achtergrond toelaatbaar moet worden geacht dat adverteerder heeft gekozen voor een wijze van adverteren die door sommigen als confronterend en indringend wordt ervaren. De tekst van de banner vestigt op kernachtige wijze de aandacht op de problematiek waarmee adverteerder zich bezighoudt teneinde die problematiek en het werk van adverteerder onder de aandacht van het grote publiek te brengen. Adverteerder heeft daarbij naar het oordeel van de Commissie de grenzen van het toelaatbare niet overschreden.
c) Op grond van het voorgaande kan niet worden gezegd dat de tekst van de banner in strijd is met de goede smaak en het fatsoen, terwijl evenmin kan worden gezegd dat de tekst nodeloos kwetsend is jegens slachtoffers van seksueel geweld. Evenmin kan op grond van het voorgaande worden gezegd dat de reclame-uiting nodeloos appelleert aan gevoelens van angst. De klacht faalt derhalve.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.