a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

niet-commerciele reclame

Dossiernr:

2011/00810A

Datum:

04-10-2011

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

niet-commerciele reclame

Motivatie:

Goede smaak/fatsoen

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een radioreclame waarin drie mensen de vraag “Wanneer begin je over condooms” beantwoorden. Als derde zegt een man met een Surinaams accent:

“Ik zeg, eej, schatje, ik schuif ff een rubbertje om m’n tollie”.

Vervolgens zegt de voice-over:

“Het maakt niet uit hoe je over condooms begint, als je er maar over begint”. 

 

De klacht

 

“Tollie” is het Surinaamse woord voor penis. Het getuigt niet van respect en fatsoen, dat men dit woord in een radioreclame gebruikt.

Wellicht kent niet iedereen het woord “tollie”, maar Surinamers kennen het wel en het is ethisch niet verantwoord om dit woord te gebruiken, zeker niet waar kinderen het kunnen horen.

 

Het verweer

 

Adverteerder heeft de Rijksvoorlichtingsdienst, die de inzet van Postbus 51 spots op radio en televisie organiseert, gevraagd het uitzendschema onder de loep te nemen. Uitzendingen van de spot rondom programma’s waarbij uitzending ongepast zou zijn, worden verplaatst.

De bestreden uitspraak met daarin “tollie” is ontleend aan een tip van een jongere, naar aanleiding van de vraag aan jongeren op welke wijze adverteerder hen zou moeten informeren over het ter sprake brengen van condooms.

De bestreden uiting is aan een pretest onderworpen. Het bleek dat de doelgroep zich kon inleven in de tekst en niet is naar voren gekomen dat de spot aanstootgevend zou kunnen zijn.

 

 

Het oordeel van de Commissie

 

Bij de beantwoording van de vraag of een reclame-uiting in strijd is met de goede smaak en/of het fatsoen stelt de Commissie zich terughoudend op, gelet op het subjectieve karakter van die criteria. Met inachtneming van deze terughoudendheid kan niet worden geoordeeld dat de wijze waarop één van de drie mensen die zich persoonlijk uitspreken over de vraag wanneer over condooms te beginnen, te weten door daarbij uitdrukkelijk het woord “tollie” te gebruiken, de reclame-uiting in haar geheel in strijd met de goede smaak of het fatsoen doet zijn, ook niet voor zover deze door (jonge) kinderen wordt gehoord.

 

Derhalve wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken