a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

niet-commerciele reclame

Dossiernr:

2013/00644

Datum:

01-10-2013

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

niet-commerciele reclame

Motivatie:

Herkenbaarheid reclame

Medium:

Direct marketing (niet digitaal)

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft de aan klaagster geadresseerde reclame-uiting.

Op de adreszijde van de vensterenveloppe staat in de linker bovenhoek: “PETA” terwijl onder het venster adverteerders naam en adres zijn vermeld. Tevens staat op de adreszijde: “Nationale Opiniepeiling”. 

   

De klacht

 

De (tekst op de) enveloppe doet vermoeden dat de inhoud betrekking heeft op een groot consumentenonderzoek, geïnitieerd door winkeliers. Ook het winkelwagenmuntje wijst in die richting. De uiting is echter afkomstig van een organisatie voor dierenrechten die daarmee beoogt geld in te zamelen. Gelet hierop acht klaagster de uiting misleidend.

      

Het verweer

 

Om zoveel mogelijk geld op te halen, is bij de uiting een muntje gevoegd. De uiting is verstuurd naar mogelijke donateurs teneinde op die manier fondsen te werven en om de publieke opinie te peilen ten aanzien van dierproeven. Bovendien worden op deze wijze consumenten geïnformeerd over de wreedheid van de dierproefindustrie, wat van belang is om mensen ervan te overtuigen om bedrijven die op dieren testen te vermijden. Voor meer informatie verwijst adverteerder naar zijn website.

 

Het oordeel van de Commissie

 

Op de enveloppe staat duidelijk van wie deze afkomstig is. Dat klaagster op grond van eerder door haar ontvangen en in haar ogen vergelijkbare uitingen, ten onrechte, in de veronderstelling verkeerde dat de uiting haar was toegestuurd in het kader van een door winkeliers opgezet consumentenonderzoek, kan niet aan adverteerder worden toegerekend. Ook het feit dat een winkelwagenmuntje was bijgevoegd, rechtvaardigt niet deze veronderstelling, aangezien het bijvoegen van een dergelijk muntje niet is voorbehouden aan winkeliers.

Voorts oordeelt de Commissie dat ook uit de zich in de enveloppe bevindende uiting  voldoende duidelijk blijkt dat deze strekt tot het werven van donateurs.

Nu, naar adverteerder stelt, de uiting is toegestuurd aan een groot aantal in Nederland wonende potentiële donateurs, leidt de op de enveloppe staande mededeling “Nationale Opiniepeiling” evenmin tot gegrond verklaring van de klacht.

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken