a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

niet-commerciele reclame

Dossiernr:

2015/00085

Datum:

24-02-2015

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

niet-commerciele reclame

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een televisiecommercial waarin voertuigen voorzien van rupsbanden en een kanon zijn te zien. De commercial is bedoeld om technisch personeel te werven voor Defensie.

De klacht

Klager stelt, samengevat, dat in de televisiecommercial Leopard 2 tanks zijn te zien. Dit suggereert dat deze tanks nog ingezet worden en dat men als technicus bij Defensie met deze tanks zal gaan werken. De tankbataljons zijn echter opgeheven. Volgens klager is hierom sprake van misleiding van toekomstig personeel.

Het verweer

Dit kan als volgt worden samengevat. Het voertuig dat in de televisiecommercial is te zien, betreft een CV90 infanteriegevechtsvoertuig van de Landmacht. Defensie heeft momenteel 174 CV90’s in gebruik.

Het oordeel van de voorzitter

De klacht is gebaseerd op de veronderstelling dat in de televisiecommercial Leopard 2 tanks zijn te zien. Adverteerder heeft echter voldoende aannemelijk gemaakt dat de voertuigen in kwestie geen tanks betreffen maar infanteriegevechtsvoertuigen van het type CV90. Voorts heeft adverteerder voldoende aannemelijk gemaakt dat momenteel 174 van dergelijke voertuigen in gebruik zijn bij Defensie. Derhalve is er een gerede kans dat men als technicus bij Defensie werkzaamheden aan deze voertuigen zal kunnen verrichten. Gelet hierop acht de voorzitter de televisiecommercial niet onjuist of misleidend, en wordt beslist als volgt.

De beslissing van de voorzitter

Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken