a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Niet)-commerciele reclame

Dossiernr:

2015/00786

Datum:

17-09-2015

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

(Niet)-commerciele reclame

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uitingen

Het betreft een televisiereclame van, zoals bij aanvang en einde duidelijk wordt gemaakt, de Rijksoverheid, waarin een jongen wordt opgesloten in een kamer door een vrouw waarna een andere vrouw die dit in het trappenhuis waarneemt, haar telefoon uit haar jaszak haalt en gaat bellen terwijl de voice-over, bij herhaling, luidt: “Het houdt niet op, niet vanzelf” en eindigt met: “Kindermishandeling stopt nooit vanzelf. Bel gerust voor hulp en advies 0800-2000 of kijk op Vooreenveiligthuis.nl. Een veilig thuis, daar maak je je toch sterk voor?”. In beeld verschijnt de tekst: “Bel gerust voor hulp en advies 0800-2000” en aan het einde “Bel 1400  Informatie van Rijksoverheid”.

 

De klacht

Klager heeft in de praktijk, als medewerker informatie en advies jeugdhulp, bij het verwijzen van mensen die melding willen doen van kindermishandeling naar Veilig Thuis, geconstateerd dat Veilig Thuis niets doet indien slechts één persoon deze melding doet. Navraag door klager bij Veilig Thuis heeft uitgewezen dat dit het beleid is van Veilig Thuis. In het spotje is te zien dat iemand die getuige is van kindermishandeling naar Veilig Thuis belt, terwijl bij het enkelzijdig melden de zaak door Veilig Thuis echter niet in behandeling zal worden genomen.

 

Het verweer

Het verweer wordt als volgt samengevat.

In de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo 2015) is geregeld dat iedere gemeente zorg dient te dragen voor de organisatie van een Advies- en Meldpunt Huiselijk geweld en Kindermishandeling (AMHK). Door regionale samenwerking zijn er 26 AMHK’s die de naam Veilig Thuis hebben gekregen. De publiekscampagne heeft tot doel om mensen bewust te maken van huiselijk geweld en om daarbij in concrete situatie niet ‘weg te kijken’ en hulp en advies te zoeken bij Veilig Thuis.

De klacht dient volgens verweerder te worden afgewezen gelet op het volgende.

Ten eerste is de betreffende televisiespot geen reclame in de zin van de Nederlandse Reclame Code. Er vindt immers geen aanprijzing plaats maar louter feitelijke, voorlichtende mededelingen.

Ten tweede bevat het spotje geen onjuiste informatie en is niet misleidend. Er worden immers geen beloften gedaan over het vervolg van een contact met Veilig Thuis, noch wordt gesuggereerd dat elk telefoontje zal resulteren in een (verdere) behandeling door Veilig Thuis. En hetgeen klager zegt over een beleid dat Veilig Thuis eenzijdige meldingen nooit in behandeling neemt is onjuist. Ook bij eenzijdige meldingen kan en zal Veilig Thuis, afhankelijk van de omstandigheden van het geval, in actie komen.

 

Het oordeel van de Commissie

1. In de eerste plaats dient beoordeeld te worden of sprake is van reclame nu dit door verweerder wordt bestreden. Onder reclame in de zin van artikel 1 Nederlandse Reclame Code (NRC) wordt verstaan: iedere openbare en/of systematische directe of indirecte aanprijzing van goederen, diensten en/of denkbeelden door een adverteerder of geheel of deels ten behoeve van deze, al dan niet met behulp van derden. De voice-over van de onderhavige televisie-commercial luidt onder meer: “Kindermishandeling stopt nooit vanzelf. Bel gerust voor hulp en advies 0800-2000 of kijk op Vooreenveiligthuis.nl.” en “Een veilig thuis, daar maak je je toch sterk voor?”. Van louter feitelijke, voorlichtende mededelingen is naar het oordeel van de Commissie geen sprake. Naast de tekst hebben ook de beelden in de onderhavige uiting naast bewustwording van het fenomeen huiselijk geweld, tot doel om mensen aan te sporen om in actie te komen indien zij getuige zijn van huiselijk geweld en hen bekend te maken met de mogelijkheid om in dat geval contact op te nemen met Veilig Thuis. Gelet op het voorgaande, en in lijn met eerdere uitspraken van de Commissie, is in het onderhavige geval sprake van reclame in de zin van artikel 1 NRC.

2. In de reclame is te zien hoe een vrouw, nadat zij kennelijk waarneemt dat sprake is van huiselijk geweld, direct haar mobiele telefoon pakt en gaat bellen terwijl de voice-over toelicht: “Bel gerust voor hulp en advies 0800-2000”. Naar het oordeel van de Commissie wekt de uiting daarmee niet de suggestie dat Veilig Thuis na één telefonische melding van huiselijk geweld het betreffende geval in behandeling neemt en zal de gemiddelde consument dit ook niet als zodanig opvatten. Voorts heeft verweerder aannemelijk gemaakt dat, anders dan klager stelt, Veilig Thuis, afhankelijk van de omstandigheden van het geval, ook bij een eenzijdige melding in actie komt. Klager is hierover blijkbaar onjuist geïnformeerd door een medewerker van Veilig Thuis.

3. Op grond van het voorgaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken