a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Niet)-commerciele reclame

Status:

Dossiernr:

2017/00722

Datum:

09-01-2018

Uitspraak:

VT zonder aanbeveling

Product/dienst:

(Niet)-commerciele reclame

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden e-mail

Deze is verzonden op 25 september 2017 en heeft als onderwerp: “Wat je ambitie ook is, kom naar de KvK Startersdag”. In de e-mail staat onder meer:
“Meld je gratis aan voor de KVK Startersdag
Voor jezelf beginnen. Misschien weet je al precies wat je gaat doen en wil je meer weten over het schrijven van een ondernemingsplan. Of ben je al een tijdje bezig en worstel je met het bepalen van je uurtarief. Of je wilt juist ontdekken of het ondernemerschap iets voor jou is. Wat je ambitie ook is, kom 4 november naar de KVK Startersdag. Of volg het online programma.
Wat valt er te beleven op de KVK Startersdag?
In Eindhoven, Groningen en Utrecht
Volg presentaties, doe mee aan de inspiratiesessies en stel je vragen aan de experts op de informatiemarkt.
Online programma
Volg het live programma, bekijk presentaties en stel je vragen aan ons chatteam”.

 

De klacht

Klager stelt dat hij, ondanks dat hij zich op 26 maart 2017 voor reclame via e-mail had uitgeschreven, de bestreden e-mail van de KvK heeft ontvangen.

 

Het verweer

Klager heeft deelgenomen aan de KvK Startersdag in 2016 (Groningen). In dat kader heeft hij zijn contactgegevens aan de KvK verstrekt en is hij via e-mail geïnformeerd over soortgelijke evenementen. Op 26 maart 2017 heeft de KvK in dit verband aan klager informatie verstrekt over het Online StartersEvent. Daarop heeft klager zich, via de link in dezelfde e-mail, afgemeld voor de mailing. Enkele maanden later, op 25 september 2017, ontving klager de gewraakte e-mail met informatie over de KvK Startersdag. In de periode tussen de afmelding en laatstbedoelde e-mail is de KvK éénmalig gewisseld van leverancier van e-mailmarketing-software. Deze wisseling betekende dat zeer veel data en informatie over e-mailadressen moesten worden overgezet. Helaas blijkt dat deze migratie niet helemaal correct is gegaan. Hierdoor heeft een deel van de ‘afmelders’ (ongeveer 0,4%) toch een mailing ontvangen.
Het percentage ‘afmelders’ dat een ongevraagde e-mail heeft ontvangen, is lager. Men kan zich namelijk voor een mailing hebben afgemeld, maar nog steeds ingeschreven staan voor de nieuwsbrief. Inmiddels is de KvK hard aan de slag geweest om onjuiste verzendingen te voorkomen. Klager zal dergelijke e-mails daardoor niet meer ontvangen. Daarnaast heeft de KvK direct preventieve maatregelen genomen om een dergelijke situatie in de toekomst zoveel mogelijk te voorkomen. Daartoe heeft de KvK haar huidige leverancier van e-mailmarketing-software opdracht gegeven om twee afmeldmogelijkheden in mailings in te bouwen, en om alle achterliggende data gecentraliseerd op te slaan bij deze leverancier en bij de KvK. Dit wordt nu in samenwerking met de leverancier verder uitgewerkt. De KvK verwijst in verband met het voorgaande naar door haar overgelegde correspondentie.
De KvK betwist echter dat de gewraakte e-mail ‘reclame’ is. De e-mail bevat informatie over de KvK Startersdag van 4 november 2017. In de e-mail wordt kort uiteengezet welke kennis verschillende ondernemers bij het bezoeken van deze Startersdag kunnen opdoen. Zo wordt vermeld dat er voorlichting is over het starten van een onderneming, het bepalen van een uurtarief en wat het ondernemerschap inhoudt. Verder vermeldt de e-mail dat presentaties kunnen worden gevolgd, dat mee kan worden gedaan aan bepaalde kennis-sessies en dat vragen aan experts kunnen worden gesteld. Tenslotte staan de datum en locaties van de Startersdag aangegeven. De inhoud van de e-mail getuigt daarmee van een feitelijk en voorlichtend karakter over de Startersdag. Dat deze e-mail een voorlichtend karakter heeft, vloeit ook voort uit het feit dat de Startersdag onderdeel is van de voorlichtings- en informatiefunctie van de KvK (artikelen 25 en 26 Wet op de Kamer van Koophandel), immers strekt tot het geven van inlichtingen en voorlichting op juridisch en economisch terrein over het oprichten en drijven van een onderneming. Nu de e-mail geen aanprijzend karakter heeft, is deze geen ‘reclame’. De betreffende Startersdag is ook geen commerciële activiteit, zodat de e-mail niet kan worden gekwalificeerd als ongevraagde communicatie voor commerciële doeleinden (vgl. artikel 11.7 Telecommunicatiewet). De voorlichtingstaak van de KvK is een “Niet Eco-nomische Dienst van Algemeen Belang”.

 

Het oordeel van de voorzitter

1)  De voorzitter begrijpt, in navolging van de KvK, de klacht aldus, dat klager stelt dat de gewraakte e-mail een reclame-uiting betreft die in strijd met het door hem uitgeoefende recht van verzet aan hem is toezonden. Nu de KvK betwist dat sprake is van reclame, dient in de eerste plaats te worden beoordeeld of de Code e-mail van toepassing is. In artikel 1.2 aanhef en onder a Code e-mail is reclame in de zin van deze code, voor zover hier van belang, gedefinieerd als het per e-mail aanprijzen van goederen, diensten of denkbeelden, alsmede het vragen van diensten.

2)  In de gewraakte e-mail, die blijkbaar een gestandaardiseerde tekst bevat, wordt specifiek de KvK Startersdag onder de aandacht van de ontvanger gebracht. Daarbij wordt gewezen op de mogelijkheid zich daarvoor gratis aan te melden. De wijze waarop dit gebeurt, strekt ertoe de ontvanger aan te sporen deze dag bij te wonen omdat men dan meer te weten kan komen over diverse aspecten van “Voor jezelf beginnen”. Hierbij worden genoemd het schrijven van een ondernemingsplan, het bepalen van een uurtarief en het ontdekken of men ondernemer wil worden, gevolgd door de tekst: “Wat je ambitie ook is, kom 4 november naar de KVK Startersdag”. Verder wordt de inhoud van het lokale programma genoemd (“Volg presentaties, doe mee aan de inspiratiesessies en stel je vragen aan de experts op de informatiemarkt”) en wordt gewezen op de mogelijkheid online vragen te stellen aan een chatteam. De wijze waarop de e-mail is geformuleerd, is niet slechts een informatieve kennisgeving over de Startersdag maar prijst deze ook specifiek aan. De voorzitter oordeelt dat de e-mail door deze combinatie van inhoud en toon strekt tot aanprijzing van de KVK Startersdag op 4 november 2017 en daarmee tot aanprijzing van een dienst in de zin van artikel 1.2 aanhef en onder a Code e-mail. Hieruit volgt dat de uiting aan de Code e-mail kan worden getoetst. Aan dit oordeel doet niet af dat de KvK wettelijk een voorlichtings- en informatiefunctie heeft en dat, naar de KvK voldoende aannemelijk heeft gemaakt, het verzenden van de onderhavige e-mail met die functie verband houdt. Dit laat immers de mogelijkheid open dat, zoals in dit geval, sprake is van aanprijzing van een dienst in verband met die functie. Dat die dienst op zichzelf genomen niet commercieel van aard is en de uiting dus niet is bedoeld voor commerciële maar voor ideële doeleinden, staat niet aan toepassing van de Code e-mail in de weg. Deze aspecten zijn immers niet doorslaggevend bij de beoordeling of sprake is van een aanprijzing in de zin van artikel 1.2 aanhef en onder a Code e-mail.

3)  Niet in geschil is dat klager het recht van verzet heeft uitgeoefend als bedoeld in artikel 5.1 Code e-mail. Hieruit volgt dat de KvK in strijd met deze bepaling de gewraakte e-mail aan klager heeft verzonden. Ingevolge dit artikel dient het recht van verzet immers onverwijld te worden gerespecteerd. De KvK heeft toegelicht wat de oorzaak van de verzending van de e-mail aan klager was. Zij heeft daarbij voldoende aannemelijk gemaakt dat sprake is geweest van een onbedoelde fout. Verder heeft de KvK aannemelijk gemaakt dat zij maatregelen heeft genomen om herhaling te voorkomen. Gelet hierop zal de voorzitter gebruik maken van zijn bevoegdheid als bedoeld in artikel 12 lid 5 van het Reglement van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep, zodat een aanbeveling achterwege blijft en volstaan wordt met te oordelen als volgt.

 

De beslissing van de voorzitter

Op grond van het voorgaande oordeelt de voorzitter dat de KvK door het aan klager verzenden van de e-mail van 25 september 2017 in strijd met artikel 5.1 Code e-mail heeft gehandeld.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken