De bestreden reclame-uiting
Het betreft een radiocommercial van NPO, waarin een man en vrouw praten over de verkiezingen, waarbij zij kleuren noemen die voor politieke partijen staan. De man zegt op een gegeven moment: “Nee, rood niet.”
Vervolgens wordt gezegd: “Verken alle kleuren. Volg alles rondom de verkiezingen bij NPO.”
Samenvatting van de klacht en de nadere toelichting door klager
Klaagster handhaaft haar klacht dat een gekleurde reclame niet past bij een neutrale omroep. Zij vat de reclame zo op dat men wordt opgeroepen om niet op “rood” te gaan stemmen. Daarbij verwijst zij naar de duidelijke verbondenheid van deze kleur met een politieke overtuiging, hetgeen niet voor de andere genoemde kleuren geldt. Daarbij wijst zij ook op de wijze waarop de woorden “Nee, rood niet.” worden uitgesproken.
Het oordeel van de voorzitter
Naar het oordeel van de voorzitter zal de gemiddelde consument de radiocommercial zo begrijpen dat NPO daarin op een prikkelende wijze de aandacht wil vestigen op haar berichtgeving over de verkiezingen. De woorden “Nee, rood niet.” passen in dat kader en zullen door de consument niet als een stemadvies worden begrepen. Om die reden beslist de voorzitter als volgt.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.