De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiecommercial van Alzheimer Nederland waarin wordt ingegaan op het leven van een persoon die nu lijdt aan dementie. In de televisiecommercial wordt hierna onder meer gezegd: “Stop dementie. Doneer nu.”
Samenvatting van de klacht
De boodschap “Stop dementie. Doneer nu” wekt ten onrechte de indruk dat men door adverteerder financieel te steunen, dementie zou kunnen stoppen.
Samenvatting van het verweer
Adverteerder is ervan overtuigd dat dementie gestopt kan worden in de toekomst. Zo ver is het helaas nog niet. Meer geld maakt echter meer onderzoek mogelijk en brengt zo manieren om dementie te voorkomen, te behandelen en zelfs te genezen dichterbij. Adverteerder baseert zich in de televisiecommercial op de feiten en cijfers vanuit bevolkingsonderzoek en de stand van zaken van wetenschappelijk dementie-onderzoek in Nederland en internationaal.
Het oordeel van de voorzitter
Adverteerder heeft toegelicht met welk doel zij donaties vraagt, te weten om onderzoek te financieren dat in de toekomst dementie moet voorkomen, behandelen en genezen. De gemiddelde consument zal begrijpen dat adverteerder in de uiting een dergelijke ambitie uitspreekt. Gelet hierop kan de boodschap van de uiting niet misleidend worden geacht. De voorzitter beslist als volgt.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.