a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2009/00315

Datum:

25-06-2009

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Overige

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een televisiecommercial, waarin in verband met de zogenaamde dieren­tuin­actie van adverteerder onder meer wordt ge­zegd:

“Als u uw verse spullen nou ook bij Super de Boer haalt, kunt u voor 2,50 naar ze toe. Want bij elke 15 euro en diverse producten krijg je een zegel voor superkorting op dierentuinkaartjes. (…) Nu bij Super de Boer. Naar de dierentuin voor 2,50. (…)”

Aan het einde van de commercial verschijnt de tekst: “Naar de dierentuin voor €2,50!”

 

De klacht

 

De televisiecom­mercial is misleidend, omdat de suggestie wordt gewekt dat men gratis naar de die­rentuin kan. Als er geen plaatsen beschikbaar zijn, is men zijn geld kwijt.

 

Het verweer

 

De Commissie vat het verweer als volgt samen.

Adverteerder heeft nooit de indruk gewekt dat wordt gespaard voor gratis toegangs­­kaartjes. In de televisiecommercial wordt duidelijk gemaakt dat er een klein bedrag moet wor­den betaald voor de kaartjes. Klaagster gaat er ten onrechte vanuit dat er voor haar geen kaartjes beschikbaar zullen zijn bij de dierentuin en op de dag van haar keuze. Ad­verteerder heeft met de dierentuinen afspraken gemaakt over het aantal toegangsbe­wij­zen. Adverteerder koopt extra kaartjes in voor dagen dat er te weinig plaatsen be­schik­baar zijn.

 

De mondelinge behandeling

 

Adverteerder heeft zijn standpunt nader doen toelichten.

 

Het oordeel van de Commissie

 

a)  De Commissie stelt voorop dat in de televisiecommercial herhaaldelijk en ook op duide­lijke wijze wordt vermeld dat men in het kader van de dierentuinactie voor € 2,50 naar een dieren­tuin kan. Op geen enkele wijze wordt de suggestie gewekt dat men een gratis toegangs­kaartje tot de dierentuin krijgt. Het hier bedoelde onderdeel van de klacht mist derhalve feitelijke grondslag.

 

b)  Adverteerder heeft toegelicht welke maatregelen hij heeft genomen om personen die over de benodigde vouchers beschikken in staat te stellen om een dierentuin te bezoe­ken. Adverteerder stelt dat er 360.000 vouchers zijn uitgegeven en dat er 860.000 kaar­tjes be­schikbaar zijn. Indien veel mensen op een specifieke dag een dierentuin wensen te be­zoeken, koopt adverteerder zo nodig voor die dag toegangskaartjes bij. Adverteer­der stelt dat deze maat­regelen ertoe leiden dat iedereen die een voucher heeft gekocht een die­rentuin kan be­zoeken. Nu het tegendeel niet is gesteld of gebleken, gaat de Com­missie ervan uit dat ook klaagster met een voucher een dierentuin kan bezoeken, zodat zich niet de situatie zal voordoen dat klaagster haar geld kwijtraakt wegens een gebrek aan toegangskaartjes. Ook in zoverre mist de klacht feitelijke grondslag.

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken