De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiecommercial, waarin in verband met de zogenaamde dierentuinactie van adverteerder onder meer wordt gezegd:
“Als u uw verse spullen nou ook bij Super de Boer haalt, kunt u voor 2,50 naar ze toe. Want bij elke 15 euro en diverse producten krijg je een zegel voor superkorting op dierentuinkaartjes. (…) Nu bij Super de Boer. Naar de dierentuin voor 2,50. (…)”
Aan het einde van de commercial verschijnt de tekst: “Naar de dierentuin voor €2,50!”
De klacht
De televisiecommercial is misleidend, omdat de suggestie wordt gewekt dat men gratis naar de dierentuin kan. Als er geen plaatsen beschikbaar zijn, is men zijn geld kwijt.
Het verweer
De Commissie vat het verweer als volgt samen.
Adverteerder heeft nooit de indruk gewekt dat wordt gespaard voor gratis toegangskaartjes. In de televisiecommercial wordt duidelijk gemaakt dat er een klein bedrag moet worden betaald voor de kaartjes. Klaagster gaat er ten onrechte vanuit dat er voor haar geen kaartjes beschikbaar zullen zijn bij de dierentuin en op de dag van haar keuze. Adverteerder heeft met de dierentuinen afspraken gemaakt over het aantal toegangsbewijzen. Adverteerder koopt extra kaartjes in voor dagen dat er te weinig plaatsen beschikbaar zijn.
De mondelinge behandeling
Adverteerder heeft zijn standpunt nader doen toelichten.
Het oordeel van de Commissie
a) De Commissie stelt voorop dat in de televisiecommercial herhaaldelijk en ook op duidelijke wijze wordt vermeld dat men in het kader van de dierentuinactie voor € 2,50 naar een dierentuin kan. Op geen enkele wijze wordt de suggestie gewekt dat men een gratis toegangskaartje tot de dierentuin krijgt. Het hier bedoelde onderdeel van de klacht mist derhalve feitelijke grondslag.
b) Adverteerder heeft toegelicht welke maatregelen hij heeft genomen om personen die over de benodigde vouchers beschikken in staat te stellen om een dierentuin te bezoeken. Adverteerder stelt dat er 360.000 vouchers zijn uitgegeven en dat er 860.000 kaartjes beschikbaar zijn. Indien veel mensen op een specifieke dag een dierentuin wensen te bezoeken, koopt adverteerder zo nodig voor die dag toegangskaartjes bij. Adverteerder stelt dat deze maatregelen ertoe leiden dat iedereen die een voucher heeft gekocht een dierentuin kan bezoeken. Nu het tegendeel niet is gesteld of gebleken, gaat de Commissie ervan uit dat ook klaagster met een voucher een dierentuin kan bezoeken, zodat zich niet de situatie zal voordoen dat klaagster haar geld kwijtraakt wegens een gebrek aan toegangskaartjes. Ook in zoverre mist de klacht feitelijke grondslag.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.