De bestreden reclame-uiting
Het betreft een huis-aan-huis folder van Praxis. In de folder staat onder meer een foto van een pot met een lavendelplant met de tekst: “De goedkoopste van Nederland”. Onder de
pot staan twee formaten. Bij het formaat Ø 14 cm staat de prijs van € 2,89. Bij het formaat
Ø 10,5 cm staat in aanzienlijk grotere letters de prijs van € 1,49.
De klacht
In de folder staat bij afgebeelde pot lavendel “De goedkoopste van Nederland”. Uit een fol-der van Intratuin bleek dat daar een pot lavendel van het formaat Ø 14 cm werd aangeboden voor € 2,49. Dat is 14% goedkoper dan bij adverteerder. Adverteerder gebruikt het superlatief derhalve niet terecht. Dit is misleidend en in strijd met de Algemene aanbeveling sub e.
Het verweer
De slogan “De goedkoopste van Nederland” heeft uitsluitend betrekking op de potten lavendel van het formaat Ø 10,5 cm. De prijs van € 1,49 is om die reden onderstreept en significant groter afgebeeld dan de prijs van de potten lavendel van het formaat Ø 14 cm. Het is voor de consument voldoende duidelijk dat de slogan alleen voor de kleinste potmaat geldt.
Het oordeel van de Commissie
a) De Commissie stelt voorop dat de tekst “De goedkoopste van Nederland” deels over de foto van een pot lavendel is geplaatst. Uit de foto blijkt niet welke potmaat is gefotografeerd. Door deze opzet wordt naar het oordeel van de Commissie de indruk gewekt dat de claim “de goedkoopste” voor beide in de advertentie genoemde potmaten geldt. Vaststaat echter dat de claim alleen voor de pot van het formaat Ø 10,5 cm geldt en ook uitsluitend voor die potmaat juist is. Het enkele feit dat de prijs van deze potmaat opvallend groot is afgebeeld, neemt de onjuiste indruk die de advertentie door het voorgaande wekt onvoldoende weg.
De gemiddelde consument zal daardoor menen dat de claim voor beide potmaten geldt.
b) Blijkens het voorgaande is geen duidelijke informatie verstrekt over het bestaan van een specifiek prijsvoordeel als bedoeld onder d van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
c) Van strijd met de Algemene aanbeveling sub e is evenwel geen sprake, nu de claim “de goedkoopste” wel juist is voor potten lavendel met het formaat Ø 10,5 cm en adverteerder heeft gesteld dat de claim ook specifiek voor dat formaat is bedoeld.
De beslissing
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. De Commissie beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.