a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2010/00865

Datum:

23-12-2010

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Overige

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Drukpers/tijdschriften

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een reclamefolder met begeleidende brief. In de brief staat onder meer:

 

‘Geachte familie,

 

Met het overlijden van uw dierbare betuigen wij u ons medeleven.

 

U zult hebben ervaren hoe moeilijk het is om zoveel beslissingen te moeten nemen, waaronder ook nog eventueel de keuze voor een te plaatsen gedenkteken.

Vaak is deskundige en persoonlijk begeleiding door mensen met gevoel voor de omstandigheden een goede ondersteuning’.

 

De klacht

 

Klager heeft ongevraagd reclamemateriaal ontvangen van adverteerder, terwijl er sinds 9 september 2010 via Stichting Postfilter een blokkade geldt voor reclamemateriaal op zijn adres. Klager vindt het verder ongepast, onfatsoenlijk en kwetsend dat deze reclame is verstuurd, aangezien zijn vader recent is overleden.

 

Het oordeel van de Commissie

 

1) Hoewel de Commissie er begrip voor heeft dat klager onaangenaam is verrast door de ontvangst van een geadresseerde brochure, kort na het overlijden van een familielid, is de toezending van een brochure naar aanleiding van een rouw­advertentie naar het oordeel van de Commissie op zichzelf genomen niet zonder meer in strijd met de Nederlandse Reclame Code (NRC).

 

2) Bij de beantwoording van de vraag of de reclame-uiting in strijd is met de goede smaak en het fatsoen, stelt de Commissie zich terughoudend op, gelet op het subjectieve karakter van deze criteria. De Commissie heeft er begrip voor dat de onderhavige uiting niet door iedereen wordt gewaardeerd, maar acht deze niet van dien aard dat de grens van het toelaatbare wordt overschreden. Zij betrekt daartoe in haar oordeel de ingetogen toon van de brochure. Gelet op het voorgaande wordt de klacht afgewezen.

 

3) Niet is gebleken dat klager (ontvanger) schriftelijk heeft meegedeeld geen geadresseerde reclame  te willen ontvangen in de zin van artikel 14 van de Code Brievenbusreclame, Huissampling en Direct Response Advertising. Voor zover klager een beroep doet op zijn inschrijving in het Post Register van Stichting Postfilter, merkt de Commissie op dat de Code voor het gebruik van Postfilter (Code Postfilter) pas op 1 januari 2011 in werking treedt en dat de (al dan niet) correcte naleving ervan pas per die datum in een klachtenprocedure bij de Commissie kan worden vastgesteld.

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken