a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2011/00365

Datum:

12-05-2011

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Overige

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Overige

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een aan klager gezonden e-mail met als onderwerp: “Gefeliciteerd u heeft gewon­nen?”. In de e-mail staat onder de kop “Waar wil u gratis naar toe” onder meer: “U bent gese­lecteerd als winnaar van vier gratis toegangskaartjes naar een (attractie) park naar keus of een kortingswaardebonnenboekje t.w.v. €50,-. Neem snel deel aan onze enquête en neem direct uw prijs in ontvangst.”

De klacht

 

In de e-mail staat duidelijk dat je winnaar bent van vier gratis toegangskaartjes naar een (attractie)park naar keuze. Daar is geen enkele onduidelijkheid over. Als je ingaat op de

e-mail, blijkt dat men gegarandeerd een kortingswaardebonnenboekje krijgt, maar dat de toegangskaarten worden verloot. Zo worden mensen onder valse voorwendselen naar de enquête gelokt.

 

Het verweer

 

Klager heeft de gewraakte e-mail ontvangen in het kader van het “VoordeelTip van Piccolo” programma van adverteerder. Klanten en relaties van adverteerder worden daarbij gewezen op mogelijk interessante reclame- en promotieacties waarbij voordeel of korting is te behalen. De achterliggende enquête en eventuele actiematige elementen die aan de enquête verbon­den zijn, behoren toe aan het bedrijf Profila/Digimo Media. Volgens laatstgenoemde is het duide­lijk dat men of winnaar is van vier gratis toegangskaartjes of van een kortingswaarde­bon­nen­boek­je. Gezien de mogelijke onduidelijkheid over de actie heeft adverteerder even­wel be­slo­ten om de “Dagje Uit” enquête van Profila/Digimo Media niet meer te promoten, mede omdat op de landingspagina die eigendom is van laatstgenoemde weinig tot geen informatie over de actie en over het bedrijf Profila staat.

 

Het oordeel van de voorzitter

De voorzitter is van oordeel dat de Commissie de klacht zal toewijzen. Hij overweegt daartoe het volgende.

De e-mail bevat naar het oordeel van de voorzitter de boodschap dat men recht heeft op  vier gratis toegangskaartjes naar een (attractie)park naar keuze indien men de in de uiting be­doel­de enquête invult. Hierbij is van belang dat in het onderwerp van de e-mail staat dat men “gewonnen” heeft, hetgeen suggereert dat men reeds winnaar is van de in de e-mail genoem­de prijs, te weten vier gratis toegangs­kaartjes of een kortingswaardebonnenboekje. Dat twee prijzen worden genoemd, impliceert dat men uit deze prijzen kan kiezen. Dat men ook kan kiezen voor de vier gratis kaartjes volgt uit de mededeling in een opvallend lettertype: “Waar wilt u gratis naar toe?”, welke vraag uitsluitend betrekking kan hebben op de gratis toe­gangskaartjes en niet op een korting op de prijs in de vorm van een kortingswaar­debon­nenboekje. Ook de drie afgebeelde toe­gangsbewijzen met de tek­sten “Gratis pretpark” res­pectievelijk “Gratis dierentuin” en “Gra­tis attractiepark” en daarbij telkens de mededeling “claim uw kaartjes”, impliceren dat de deel­nemer aan de enquête desgewenst voor de vier gratis toegangskaartjes kan kiezen. In werkelijkheid maakt de deelnemer die de enquête invult slechts kans op het winnen van deze kaartjes.

 

Blijkens het voorgaande wekt de uiting in strijd met de waarheid de indruk dat men door het invullen van de in de uiting bedoelde enquête kan kiezen voor vier gratis toegangskaartjes naar een (attractie)park naar keuze. De uiting dient om deze reden in strijd met artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC) te worden geacht.

 

De beslissing van de voorzitter
 

 

Op grond van het voorgaande acht de voorzitter de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 2 NRC. De voorzitter beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken