a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2011/00816

Datum:

05-10-2011

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Overige

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Ongeadresseerd drukwerk

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft de aanbieding van een Intratuin vlinderstruik met potmaat XL van € 9,99 voor

€ 5,99 in de huis-aan-huis verspreide folder van adverteerder voor de periode 22 t/m 31 augustus 2011.

 

De klacht

 

Bij de vestiging van Intratuin in Drachten was alleen een vlinderstruik met de kleinere potmaat L te verkrijgen voor de prijs van € 5,99. Een winkelmedewerker legde uit dat besloten was geen potmaat XL te verkopen, omdat de partij met potmaat XL erg lelijk was. In plaats daarvan is de vlinderstruik met potmaat L voor de in de folder genoemde actieprijs aangeboden. Klaagster voelt zich door de folder misleid.

 

Het verweer

 

Er is sprake van een druk- en/of zetfout, waarvoor in de folder een exoneratie is opgenomen. Adverteerder heeft de fout voor het ter perse gaan van de folder niet ontdekt. Overigens worden de reclamefolders van adverteerder 14 weken voor verspreiding gedrukt zodat, ook indien de fout binnen dat tijdsbestek was ontdekt, geen aanpassing meer had kunnen plaatsvinden.

 

Het oordeel van de voorzitter

De voorzitter is van oordeel dat de Commissie de klacht zal toewijzen. Hij overweegt daartoe het volgende.

 

Vast is komen te staan dat de aanbieding in de folder betrekking heeft op een vlinderstruik met potmaat XL, terwijl deze potmaat gedurende de actieperiode in de winkel niet verkrijgbaar was. Tegenover klaagster en in het verweer zijn voor deze omstandigheid verschillende verklaringen gegeven. Wat daarvan zij, de voorzitter constateert dat de folder gepaard is gegaan met onjuiste informatie als bedoeld in artikel 8.2 aanhef van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Omdat de gemiddelde consument door de uiting ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, acht de voorzitter de uiting misleidend en om die reden oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. Het in de folder opgenomen voorbehoud ten aanzien van druk- en zetfouten, waarop adverteerder zich beroept, kan het misleidende karakter van de bestreden uiting niet wegnemen. Niet kan worden gezegd immers, dat sprake is van een duidelijke fout.

 

De beslissing van de voorzitter
 

 

Gelet op het vorenstaande acht de voorzitter de bestreden reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC en beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken