De bestreden reclame-uiting
Het betreft een aan klager gerichte e-mail van SBS met daarin een aanbieding voor Thermen Bussloo. In de e-mail staat onder meer:
Kies dit jaar eens voor totale ontspanning!
Ben jij klaar voor een dagje ultiem ontspannen in één van de mooiste, grootste en meest exclusieve wellnessresorts van Nederland? Dan heeft SBS6 een topaanbieding voor je! Jij mag met absolute topkorting naar Thermen Bussloo op de Veluwe.
De fijnste sauna’s en baden, een luxe hamam, rustruimtes, prachtige tuinen en heerlijke restaurants. Eenmaal bij Thermen Bussloo aangekomen, wil je gegarandeerd nooit meer naar huis. Ook zin in een onvergetelijke dag? Boek dan nu jouw dagticket voor maar € 9,95*. Wees er snel bij, want OP = OP!
Wanneer ga ja?
Bestel nu kaarten”.
Indien op de bestelknop wordt geklikt, komt men op de website www.sbs6.nl waarop onder meer de volgende tekst is vermeld:
En bij SBS6 betaal je nu maar € 9,95* p.p. voor een dagkaart van Thermen Bussloo.
*deze prijs geldt bij een bezoek op maandag t/m donderdag. Op vrijdag t/m zondag betaal je aan de kassa van Thermen Bussloo een toeslag van € 2,95. Exclusief € 0,70 boekingskosten per ticket. De entreetickets zijn geldig t/m 31 augustus 2016.
De klacht
Klager acht de e-mail zeer misleidend. Je denkt dat een kaartje voor één persoon € 9,95 kost, maar dat blijkt niet te kloppen. Je wordt er ook niet op gewezen dat de prijs anders kan zijn. Er komt altijd € 0,70 aan transactiekosten bij. Van vrijdag tot en met zondag geldt bovendien een toeslag van € 2,95. Dit wordt niet in de e-mail vermeld.
Het verweer
De bestelpagina op de website van SBS is transparant en niet misleidend. Hier wordt immers duidelijk vermeld dat sprake is of kan zijn van extra kosten (€ 0,70 en € 2,95). In de e-mail heeft SBS helaas nagelaten om met behulp van de asterisk nader toe te lichten wat de eindprijs van de aanbieding is. Klager stelt terecht dat de in de e-mail genoemde aanbiedingsprijs misleidend is. SBS is zich ervan bewust dat in die e-mail eventuele toeslagen (en dus de definitieve prijs) duidelijk dient te worden vermeld. Dat de eindprijs op de bestelpagina wel duidelijk wordt vermeld doet hier niets aan af. SBS zal de gewraakte e-mail dan ook aanpassen.
Het oordeel van de voorzitter
1) De voorzitter constateert dat klager zijn klacht in het bijzonder tegen de door hem ontvangen e-mail heeft gericht en zal uitsluitend de e-mail als de bestreden uiting aanmerken.
2) In de e-mail worden tickets voor Thermen Bussloo aangeprezen met de mogelijkheid deze direct via een link te bestellen. Deze uiting dient te worden aangemerkt als een uitnodiging tot aankoop in verband met een overeenkomst op afstand als bedoeld in artikel 8.4 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Ingevolge het bepaalde in artikel 8.4 aanhef sub i NRC dient in dergelijke uitingen de totale prijs te worden getoond, dat wil zeggen de prijs met inbegrip van alle kosten die redelijkerwijs vooraf kunnen worden berekend. Naar het oordeel van de voorzitter vallen de boekingskosten hieronder. De boekingskosten zijn immers per ticket verschuldigd en dienen om die reden in de prijs per ticket te worden verdisconteerd. Deze kosten zijn vooraf bekende vaste en onvermijdbare kosten.
3) Ten aanzien van de weekendtoeslag ligt dit anders. Deze kosten zijn afhankelijk van de dag waarop men gebruik wil maken van de aanbieding. Deze kosten zijn derhalve variabel, immers afhankelijk van de keuze van de consument. SBS had ten aanzien van deze kosten kunnen volstaan met daarnaar te verwijzen door middel van een asterisk, zoals zij op haar website doet. De verwijzing op de website beantwoordt in voldoende mate aan de eisen van artikel 8.4 aanhef en onder i NRC. Nu deze verwijzing echter in de e-mail ontbreekt, is deze uiting wel in strijd met genoemde bepaling.
4) De voorzitter neemt nota van de mededeling van SBS dat zij de e-mail zal aanpassen teneinde deze in overeenstemming te brengen met de eisen die gelden bij een uitnodiging tot aankoop. Deze bereidheid geldt het opnemen van de tekst met betrekking tot de weekendtoeslag. Niet duidelijk is of SBS ook bereid is de transactiekosten in de prijs te verdisconteren. Om die reden wordt de aanbeveling om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken gedaan voor zover nog nodig.
De beslissing van de voorzitter
De voorzitter acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC en beveelt SBS, voor zover nog nodig, aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.