a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Recreatie, amusement, cultuur en sport

Dossiernr:

2018/00738

Datum:

21-11-2018

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Recreatie, amusement, cultuur en sport

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft de “Speciale Aanbieding: Center Parcs Midweek Cadeaubon t.w.v. € 150” in de ING winkel op de website van ING (pagina https://www.ing.nl/punten/productdetail/6931511).

Onder het kopje “Product omschrijving” staat onder meer: “Alleen tijdens de ING Punten Parade ontvang je bij inlevering van 2.500 ING Punten, zonder extra bijbetaling, een Center Parcs Midweek Cadeaubon ter waarde van maar liefst € 150!”

Verder staan in de uiting onder meer de voorwaarden waaronder de cadeaubon “geldig” en “niet geldig” is, en de “algemene boekingsvoorwaarden”.

 

De klacht

De tekst van de aanbieding wekt volgens klager de indruk dat met de actie een tegoedbon wordt gekocht die recht geeft op een midweek in een huisje van Center Parcs. Pas uit de mededelingen onder het kopje “Geldig”, waar staat dat de bon onder bepaalde voorwaarden geldig is in combinatie met enkele genoemde kortingen, blijkt dat geen sprake is van een cadeaubon, maar van een kortingsvoucher ter waarde van € 150,-. Klager zegt zich te kunnen voorstellen dat heel veel mensen daar “met open ogen intuinen”.

 

Het verweer

ING voert aan, verkort en zakelijk weergegeven, dat de uiting het aanbod in de ING Winkel betreft van een bon ter waarde van € 150,-, die in mindering wordt gebracht op de kosten van een midweek bij Center Parcs. De bon wordt aangeschaft met gebruikmaking van ING Punten en zonder extra bijbetaling. Volgens ING zijn de kenmerken en omstandigheden en de feitelijke context van het aanbod zodanig dat het publiek waarvoor het aanbod is bestemd – klanten van ING die over een saldo aan ING Punten beschikken – dit begrijpt. Ook is geen sprake van informatie die onjuist of voor de gemiddelde consument onduidelijk of dubbelzinnig is. Er is dus geen sprake van misleiding, aldus ING. Niettemin zal ING bezien of zij de huidige campagne, die op 11 november 2018 is beëindigd, in de komende jaren in een iets gewijzigde vorm zal voortzetten. ING verzoekt om afwijzing van de klacht.

 

Het oordeel van de Commissie

1.

Centraal staat de vraag of de inhoud van de geadverteerde “Speciale Aanbieding: Center Parcs Midweek Cadeaubon t.w.v. € 150” voor de gemiddelde consument onduidelijk en om die reden misleidend is in de zin van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code. De Commissie beantwoordt die vraag ontkennend. Daartoe is het volgende redengevend.

2.

Naar het oordeel van de Commissie wekt de uiting niet de indruk dat met de geadverteerde “Center Parcs Midweek Cadeaubon t.w.v. €150” zonder bijbetaling een midweek in een huisje van Center Parcs kan worden geboekt, zoals klager heeft gesteld. De gemiddelde consument zal begrijpen dat sprake is van een cadeaubon die recht geeft op een korting van €150,- op de boekingskosten voor een midweek. In de uiting ligt niet de betekenis van de aanduiding ‘cadeaubon’ besloten die klager daaraan geeft. De Commissie wijst in dit verband onder meer op de in de uiting staande – en ook door klager aangehaalde – mogelijkheden de cadeaubon te combineren met verschillende andere kortingen (bijvoorbeeld familie-, 55+ en vroegboekkorting) en de voorwaarde dat maximaal één Center Parcs cadeaubon per cottage mag worden ingewisseld. Deze voorwaarden zouden immers van geen betekenis zijn indien de cadeaubon zonder meer recht zou geven op een midweek in een Center Parcs huisje.

3.

Op grond van het voorgaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken