a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Reizen en toerisme

Dossiernr:

2011/00951A

Datum:

08-12-2011

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Reizen en toerisme

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Overige

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft de aan “Mevr./Dhr … (naam ontvanger)” gerichte brief, met als onderwerp:

Betr.: overdracht 3e prijs 2500 euro contant aan meneer of mevrouw (…) ?

 

Bovenaan de brief staat:

Dagtocht naar de Biesbosch

Incl. 2 uur durende boottocht. Geniet van deze prachtige dag en ontdek de Brabantse gastvrijheid en gezelligheid! Bij ons mag alles en moet niets, dus gewoon lekker ontspannen en genieten. Dit wordt weer een ouderwetse gezellige dagtocht, u zult het zien!”.

 

De brief bevat voorts onder meer de volgende zinsneden:

 

“Geachte heer, mevrouw … (naam ontvanger).. Op 14-01-2011 hebben wij onder toezicht het grote contant-geld-winstspel voor diverse postorderbedrijven uitgevoerd, waar u als klant geregistreerd bent. Op u, meneer/mevrouw … (naam ontvanger), viel de 3e prijs.

Dus zouden € 2500,- aan u uitbetaald kunnen gaan worden. Hartelijk gefeliciteerd!”,

 

en

 

Want de contant-geld winnaar, meneer/mevrouw … (naam ontvanger), ontvangt gegarandeerd € 2500,-. De overhandiging gebeurt op donderdag 13-10-2011 tijdens het prachtige uitstapje. Toezenden is helaas niet mogelijk. In geval van winnaar hebben we voor de overdracht deze brief en uw identiteitskaart of paspoort nodig (belangrijk)!

 

Voorts bevat de brief een retour te zenden ‘ANTWOORDKAART’ met de tekst:

 

“Contantgeld-overdracht-oorkonde voor meneer/mevrouw … (naam ontvanger).

Hiermee bevestigen wij de naar behoren overdracht ter hoogte van 2500,- euro aan de contantgeld-winnaar.

(…)”

 

De klacht

 

De klacht wordt als volgt samengevat.

 

De brief is verzonden aan de 83-jarige schoonmoeder van klager. De mededeling dat de ontvanger van de brief een prijs heeft gewonnen is onwaar.

 

In zijn e-mail van 22 oktober 2011 stelt klager dat hij het bedrijf van adverteerder heeft gegoogled en aldus op verschillende webpagina’s stuitte waarop ervaringen stonden van mensen die door dit bedrijf zijn opgelicht. Gebleken is dat men niet de prijs ontvangt, maar in plaats daarvan wordt ‘gebombardeerd met agressieve verkooppraat’.

 

De mondelinge behandeling

 

Klager licht zijn klacht mondeling nader toe.

 

Het oordeel van de Commissie

 

In de uiting wordt op verschillende plaatsten gesuggereerd dat de ontvanger van de brief een prijs heeft gewonnen ter hoogte van € 2500,-. Klager heeft gemotiveerd en onweersproken aangevoerd dat in werkelijkheid geen prijs wordt uitgekeerd. Gelet op artikel 15 van de Nederlandse Reclame Code (NRC), dient in dit geval adverteerder de juistheid of eerlijkheid van de reclame aannemelijk te maken. Nu dit niet is gebeurd, gaat de Commissie er vanuit dat de uiting op dit punt onjuiste informatie verschaft.

 

Gelet op het voorgaande oordeelt de Commissie dat in de uiting onjuiste informatie is verstrekt als bedoeld in artikel 8.2 aanhef van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consu­ment hier­door ertoe ge­bracht zou kunnen worden een besluit over een transactie te ne­men, dat hij anders niet zou hebben genomen. Gelet op het voorgaande is de uiting misleidend en daar­door oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

De beslissing

 

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 van de NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken