De bestreden reclame-uiting
Het betreft de aanbieding van een reis naar “Plaza Hotel Curaçao & Casino (Hotel)” in Willemstad (Curaçao) op de website www.arke.nl.
De klacht
In de uiting staat, boven enkele kenmerken van het hotel: “Nu 100,- Kassakorting p.p.”. In de prijstabel in de uiting worden de prijzen van de verschillende kamers bij verschillende bezettingen genoemd. Klaagster ging ervan uit dat de kassakorting van deze prijzen afgehaald zou worden. Bij het boeken bleek echter dat de korting van € 100,- per persoon reeds in de genoemde prijzen verwerkt was. In het boekingsproces is te zien hoe de in de uiting genoemde prijs eerst met € 100,- wordt verhoogd, waarna aan het eind een korting van € 100,- p.p. wordt toegepast. Klaagster acht de uiting misleidend.
Het verweer
TUI voert aan, kort samengevat, dat de in de uiting genoemde prijzen overeenkomstig de Reclamecode Reisaanbiedingen de totaalprijzen betreffen inclusief de toepasselijke toeslagen, heffingen en kortingen. Gedurende de tijdelijke Kassakortingsactie stonden de toepasselijke actievoorwaarden gepubliceerd op de homepage van Arke.nl. Na het klikken op “Voorwaarden Kassakorting” verscheen onder meer de volgende voorwaarde: “Genoemde vanafprijzen tijdens de actieperiode zijn reeds inclusief Kassakorting”. Klaagster had dus voorafgaand aan het zoeken naar een reis bekend kunnen zijn met deze actievoorwaarde.
Tijdens het boekingsproces wordt aan de rechterkant van het scherm een ‘kassabon’ getoond, waarin de in het prijzengrid weergegeven totale reissom wordt gespecificeerd. In de specificatie wordt de oorspronkelijk geldende prijs getoond, waarna aan het eind op deze prijs de korting van € 100,- per persoon in mindering wordt gebracht. Klaagsters veronderstelling dat de reissom eerst met € 100,- p.p. wordt verhoogd is dus niet juist.
Het oordeel van de Commissie
De bestreden uiting met boekingsmodule betreft een uitnodiging tot aankoop. Ingevolge het bepaalde in artikel IV lid 1 van de Reclamecode Reisaanbiedingen (RR) zijn aanbieders van reisdiensten in hun uitnodigingen tot aankoop op dezelfde wijze als in reclame-uitingen conform artikel III lid 1 van die code gehouden tot het hanteren van correcte en duidelijke prijzen. Voor de Commissie is komen vast te staan dat de in de prijzentabel in de uiting weergegeven prijzen “correct” zijn, nu deze de daadwerkelijke prijzen betreffen die bij boeking tijdens de Kassakortingsactie gelden.
De weergave van de prijzen in de uiting voldoet naar het oordeel van de Commissie echter niet aan het vereiste van duidelijkheid. In de uiting wordt niet op dezelfde webpagina als de pagina waarop de prijzen zijn vermeld, meegedeeld dat de geadverteerde “Nu 100,- Kassakorting p.p.” reeds in de weergegeven prijzen is verwerkt. Evenmin wordt op de betreffende webpagina naar een dergelijke mededeling elders op de website verwezen. Hierdoor kan bij de gemiddelde consument de indruk ontstaan dat de “kassakorting” aan het eind van het boekingsproces, “bij de kassa”, alsnog op de genoemde prijzen in mindering wordt gebracht. Het is onvoldoende duidelijk dat de korting reeds in de weergegeven prijzen is verwerkt.
Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel IV lid 1 RR. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.