a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Reizen en toerisme

Dossiernr:

2013/00821

Datum:

21-11-2013

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Reizen en toerisme

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft adverteerders reserveringswebsitepagina waarop men “Golden Sands (Appartementen)” in Dubai kan boeken.

Daarop staat onder het kopje “Uw keuze” onder meer

“1-kamer appartement

Bezet door: 2 volwassenen + 1 kind

Nog maar 3 beschikbaar!”

De klacht

In juli 2013 heeft klager deze reis geboekt voor € 1851,50. Daarbij is hij misleid door de in rood gedrukte mededeling “Nog maar 3 beschikbaar!”, aangezien deze appartementen nadien nog frequent werden aangeboden voor een steeds lager bedrag. Nu wordt de reis voor € 1420,50 aangeboden. Indien bij de bewuste mededeling bijvoorbeeld gestaan zou hebben “voor deze prijs”, zou klager deze reis niet al op dat moment hebben geboekt. Gelet op het vorenstaande verzoekt klager zijn boeking om te zetten in een boeking voor de prijs van € 1420,50.

Het verweer

Op het moment dat een klant via de website Arke.nl in het reserveringssysteem een boeking maakt, krijgt hij de zogenaamde kassabon te zien. Daarop staat hoeveel kamers er nog beschikbaar zijn bij de accommodatie die de klant wil boeken. Het systeem toont de werkelijke voorraad in het reserveringssysteem, ervan uitgaande dat de klant al een kamer van de voorraad heeft gekozen.

Wanneer de ingekochte kamers goed verkopen, kan de voorraad weer worden aangevuld. Het aantal kamers dat op de kassabon wordt getoond is een momentopname, aangezien de voorraad kan worden aangevuld en boekingen kunnen worden geannuleerd.

Er bestaat geen verband tussen het aantal kamers en de prijs van de te boeken reis. Deze wordt door andere elementen beïnvloed, zoals het aantal beschikbare stoelen in het vliegtuig. Het is niet zo dat naarmate het aantal beschikbare kamers afneemt, de prijs van de kamers stijgt.

Gelet op het vorenstaande is van misleiding geen sprake. Aan klagers verzoek om zijn reis om te zetten naar een boeking voor de prijs van € 1420,50 zal adverteerder dan ook geen gevolg geven.

Het oordeel van de Commissie

Adverteerder stelt dat op de bewuste reserveringssite op basis van de door hem gereserveerde reizen, wordt vermeld hoeveel reizen er nog beschikbaar zijn op het moment dat de daar direct boven vermelde keuze is geboekt. Dit is feitelijke informatie ten aanzien van de op dat moment aanwezige voorraad. Niet is gesteld of gebleken dat deze informatie niet juist is. Het vermelden van nog aanwezige voorraad is in de reisbranche niet ongebruikelijk. Dat klager -naar hij stelt- zich hierdoor heeft laten beïnvloeden bij zijn besluit om op dat moment deze reis te boeken, is een hem persoonlijk betreffende omstandigheid. Dit kan evenwel niet leiden tot het oordeel dat de uiting misleidend is.

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken