De klacht
Klager vindt de uiting misleidend nu hierin de suggestie wordt gewekt dat de consument voor een bedrag van € 399,- per persoon een 9-daagse reis naar Miami kan boeken ínclusief vlucht, huurauto en verblijf, terwijl het verblijf niet bij dit bedrag is inbegrepen. Ook vindt klager dat de reisspecificatie die hij van adverteerder heeft ontvangen vol tegenstrijdigheden zit.
Het verweer
In de bestreden reclame-uiting staat met bullet points expliciet aangegeven wat de reis inhoudt, waaronder: ‘vlucht inclusief autohuur’ en ‘excl. accommodaties’. In combinatie met de speciale prijs van € 399,- kan een gemiddelde consument een retourvlucht Miami met enkel autohuur verwachten en niet ook nog eens een 9-daags verblijf. Dit aanbod zal dan ook niet per definitie een gemiddelde consument ertoe brengen een besluit te nemen over het al dan niet boeken, dat hij anders niet had genomen. Het boekingssysteem van adverteerder kent bij een pakketreis alleen de variabele ‘vlucht met accommodatie’. Tegenwoordig zijn er steeds meer variabelen onder het begrip ‘pakketreis’ gekomen, zoals een vlucht met cruise, een vlucht met autohuur, etcetera. De diverse variabelen naast de vlucht ziet het boekingssysteem echter als accommodatie, met als gevolg dat bijvoorbeeld een fly & drive reis door het systeem wordt herkend als een vlucht met accommodatie. Daar wordt dan automatisch het icoontje van een vliegtuig en een bed bij geplaatst. Adverteerder is voornemens haar boekingssysteem aan te passen, zodat het systeem de diverse variabelen van pakketreizen kent en daar de juiste kenmerken bij het reisaanbod aanhangt. Maar dergelijke aanpassingen zijn niet op korte termijn te realiseren en bovendien is het een kostbaar proces. Wel zal adverteerder op korte termijn haar reisaanbiedingen op drie punten verduidelijken:
Bij de bulletpoints met kern elementen bij de reis staat nu bovenaan in hoofdletters weergegeven: ‘EXLUSIEF ACCOMMODATIES’.
De eerste zin onder het tabblad ‘Informatie’ luidt ‘Bij deze Fly & Drive zijn geen hotelovernachtingen inbegrepen’.
Onder ‘Goed om te weten onder het tabblad ‘Informatie’ staat nogmaals aangegeven bovenaan bij de bulletpoints ‘Exclusief hotelovernachtingen’.
Adverteerder meent dat de Reclame Code Commissie niet kan oordelen over de boekingsbevestiging omdat dit volgens haar geen reclame-uiting is.
Het oordeel van de voorzitter
De voorzitter zal niet oordelen over de boekingsspecificatie nu dit niet kan worden aangemerkt als reclame in de zin van artikel 1 van de Nederlandse Reclame Code.
Niet in geschil is dat de door adverteerder aangeboden reis met een aanbiedingsprijs van € 399,- per persoon een 9-daagse reis naar Miami betreft, inclusief vlucht en huurauto, éxclusief accommodaties. In de uiting staat enerzijds “Fly & Drive Miami retour (…) Excl. Accommodaties. Echter, naast deze tekst in de uiting staat: “Aanbieding € 399,- per persoon” met direct daaronder afgebeeld een icoontje van een vliegtuig en een bed en daaronder de tekst: “9 dagen – Logies”. Om die reden gaat de bestreden uiting naar het oordeel van de voorzitter gepaard met dubbelzinnige informatie als bedoeld in artikel 8.2 aanhef van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Anders dan adverteerder is de voorzitter van oordeel dat de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen. Klager heeft aangevoerd dat deze reis in het verleden wel ínclusief accommodaties voor deze aanbiedingsprijs is aangeboden, hetgeen verweerder niet heeft weerlegd. Ook los hiervan zou de consument kunnen menen dat in dit specifieke geval de accommodatie bij deze aanbiedingsprijs is inbegrepen. Gelet op voorgaande is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. Adverteerder heeft meegedeeld dat zij de uiting zal aanpassen. Hierin ziet de voorzitter aanleiding de aanbeveling te doen voor zover nodig.
De beslissing van de voorzitter
Op grond van het voorgaande acht de voorzitter de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Hij beveelt adverteerder, voor zover nodig, aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.