De bestreden reclame-uiting
Het betreft een uiting op adverteerders website www.hotels.com betreffende de Beste Prijs Garantie.
In de uiting staat, onder de kop “Beste Prijs Garantie”:
“Een betere prijs gevonden?
Laat het ons weten en we vergoeden het verschil.
Wij controleren elke dag duizenden hotelprijzen om ervoor te zorgen dat je de laagste prijs betaalt als je bij ons boekt. We zijn ervan overtuigd dat je je hotel niet ergens anders goedkoper vindt, maar als je toch een lagere prijs voor je hotel ziet, dan vergoeden we je het verschil. (…)
Met onze Beste Prijs Garantie kun je:
Gerust zijn dat we nooit overtroffen worden op de prijs
Zeker zijn van de prijsgarantie tot op de dag voor je incheckt
< >
Hoe gaat het in zijn werk?
1.
Een betere prijs gevonden?
Controleer of het gaat om dezelfde kamer, hetzelfde hotel en dezelfde datums
2.
Vraag ons om een prijsmatch
Vul gewoon het onderstaande formulier in en wij zullen het controleren
3.
We vergoeden het verschil
(…)
(Link:) Voorwaarden en Bepalingen”.
De klacht
De klacht wordt als volgt samengevat.
Hotels.com adverteert met de Beste Prijs Garantie en stelt in de uiting nooit te worden overtroffen op de prijs. Klager heeft op 17 april 2016 via Hotels.com een verblijf van twee nachten (10-20 april 2016) geboekt in hotel Holiday Inn Barnabeu in Madrid voor € 159,50 per nacht. Na het boeken zag klager op de website amoma.com dezelfde hotelkamer voor € 96,- per nacht. Toen klager bij Hotels.com een beroep deed op de Beste Prijs Garantie, werd hem gevraagd mee te delen welke voorwaarden van toepassing waren voor de via amoma.com aangeboden hotelkamer. Omdat klager hiervan geen schermprints kon leveren, is zijn beroep op de Beste Prijs Garantie onder verwijzing naar de algemene voorwaarden door Hotels.com afgewezen. De uiting op de website suggereert echter dat de Beste Prijs Garantie wordt gegeven zonder dat sprake is van al die voorwaarden, aldus klager.
Het verweer
Het verweer wordt als volgt samengevat.
De Beste Prijs Garantie van Hotels.com houdt in dat indien een klant, nadat hij een hotelovernachting via Hotels.com heeft geboekt, uiterlijk de dag voor inchecken (23.59 uur lokale tijd) op Hotels.com of een andere website een lagere prijs tegenkomt voor een identiek verblijf, Hotels.com het prijsverschil aan de klant betaalt, onder de voorwaarde dat deze een bepaalde procedure volgt om de claim te kunnen doen op basis van de Beste Prijs Garantie. In de bestreden uiting op de website wordt in algemene bewoordingen beschreven hoe een en ander in zijn werk gaat en in de algemene voorwaarden, waaraan wordt gerefereerd en waarnaar wordt gelinkt in de uiting, wordt in detail beschreven wat de voorwaarden zijn om een claim te kunnen indienen. Uit de voorwaarden volgt – en dit is overigens ook vanzelfsprekend – dat de lagere prijs van toepassing moet zijn op hetzelfde hotel en kamertype, aangeboden onder dezelfde voorwaarden. De klant die een beroep doet op de claim op basis van de Beste Prijs Garantie moet zijn claim aantonen en stukken kunnen laten zien op grond waarvan Hotels.com deze kan toekennen. Klager was niet in staat om documentatie over te leggen dat de lagere prijs op de website amoma.com van toepassing was op een identiek verblijf. Evenmin kon klager bewijs overleggen waaruit blijkt dat de lagere prijs werd gecommuniceerd nadát hij zijn boeking bij Hotels.com had gemaakt.
De mondelinge behandeling
Het standpunt van adverteerder is gehandhaafd en mede aan de hand van pleitaantekeningen nader toegelicht.
Het oordeel van de Commissie
1. De Commissie begrijpt dat klager bezwaar maakt tegen de uiting betreffende de Beste Prijs Garantie op adverteerders website, omdat daaruit volgens klager niet blijkt dat en aan welke voorwaarden moet zijn voldaan alvorens een beroep op de Beste Prijs Garantie wordt gehonoreerd. De Commissie overweegt als volgt.
2. Uit de beschrijving van de Beste Prijs Garantie in de uiting blijkt dat Hotels.com aan de klant die na zijn boeking van een hotel bij Hotels.com elders een lagere prijs voor zijn hotel ziet, het prijsverschil vergoedt. Naar het oordeel van de Commissie zal de gemiddelde consument begrijpen dat daarbij sprake moet zijn van dezelfde hotelkamer en gelijke omstandigheden. In de uiting wordt uitdrukkelijk meegedeeld dat de klant, alvorens bij Hotels.com een claim op basis van de Beste Prijs Garantie in te dienen, moet controleren “of het gaat om dezelfde kamer, hetzelfde hotel en dezelfde datums”. Bovendien staat direct hieronder een link naar “Voorwaarden en Bepalingen”, waarin gedetailleerd wordt uiteengezet onder welke voorwaarden een beroep kan worden gedaan op de Beste Prijs Garantie.
3. Op grond van het vorenstaande is de Commissie van oordeel dat de bestreden uiting voor de gemiddelde consument voldoende duidelijk maakt dat aan de Beste Prijs Garantie voorwaarden verbonden zijn, wat de inhoud daarvan is en welke stappen moeten worden ondernomen om een beroep op de Beste Prijs Garantie te kunnen doen. Daarom wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.