De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiecommercial waarin een man en vrouw in een hotel zijn te zien, waarbij de man zich zeer tevreden toont over de lage prijs van het hotel. Vervolgens raakt de man in paniek omdat hij veronderstelt dat er een aanleiding voor de lage prijs is, waarbij hij vermoedt dat ze gedrogeerd zullen worden waarna hij zegt: “Ze wachten tot we zijn flauw gevallen en halen ze er een nier uit. En die verkopen ze op de zwarte markt”. Vervolgens zegt de voice-over onder meer: “Met tot wel 70% korting op hotels kunnen onze deals wel even wennen zijn”. Aan het einde van de televisiecommercial verschijnt in beeld: “De mooiste reizen tegen verdacht lage prijzen”.
De klacht
In de reclame-uiting wordt een link gelegd met het stelen van een nier. Klager kan zich voorstellen dat veel nierpatiënten zich storen aan deze televisiecommercial. Klager acht deze niet alleen pijnlijk, maar ook kwetsend en getuigen van een slechte smaak.
Het oordeel van de voorzitter
In de televisiecommercial wordt op humoristisch bedoelde wijze een verklaring gezocht voor de beweerdelijk lage prijzen van adverteerder, waarbij wordt geopperd dat sprake is van het heimelijk wegnemen van een nier. De voorzitter heeft begrip voor het feit dat niet iedereen een dergelijke vorm van humor zal waarderen. Dat neemt niet weg dat de uiting toelaatbaar is. De uiting is onmiskenbaar niet bedoeld als een (impliciete) verwijzing naar nierpatiënten, maar prijst slechts op een absurde en duidelijk overdreven wijze de diensten van adverteerder aan. Nu niet kan worden gezegd dat de reclame-uiting de grens van het toelaatbare te buiten gaat, beslist de voorzitter als volgt.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.