a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Tele) communicatie technologie

Dossiernr:

2009/00754

Datum:

29-10-2009

Uitspraak:

VAB

Product/dienst:

(Tele) communicatie technologie

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Buitenreclame

De klacht

 

Klager maakt bezwaar tegen het feit dat adverteerder een 0900-nummer vermeldt op de Connexxion voertuigen, zonder daarbij het tarief voor de oproep naar het desbetreffende 0900-nummer te vermelden. Gelet hierop acht klaagster deze uiting in strijd met artikel 8.1 van de Reclamecode voor Telefonische Informatiediensten (RTI). Artikel 8.1 RTI luidt dat in iedere reclame-uiting en voorafgaande aan de aanvang van een informatiedienst via betaalnummers het tarief moet worden vermeld, dat per minuut of per oproep in rekening wordt gebracht, voor de informatiedienst en het transport hiervan (verkeerstarief) indien dit verkeerstarief niet in het tarief voor de informatiedienst is meegenomen.

 

Het verweer

 

Adverteerder heeft bij brief van 29 juli 2009 gereageerd en daarbij gesteld dat in het call script van het desbetreffende nummer het tarief wordt vermeld, maar dat tariefvermelding op de Connexxion voertuigen zelf niet is vereist. Adverteerder stelt hierbij dat het niet gaat om een reclame-uiting, maar om een weergave van feitelijke informatie op de Connexxion voertuigen zonder enig aanprijzend karakter.

 

De repliek

 

Klaagster heeft bij brief van 31 juli 2009 medegedeeld dat wel degelijk sprake is van een reclame-uiting. De voertuigen zijn voorzien van het beeldmerk en de twee groene kleuren, die kenmerkend zijn voor Connexxion.

 

De dupliek

 

Adverteerder heeft hierop gereageerd bij brief van 10 augustus 2009. Zij handhaaft haar standpunt en deelt mee dat er mee volstaan kan worden om het tarief te vermelden op het moment wanneer het desbetreffende 0900-nummer wordt gebeld. Uit oogpunt van klantvriendelijkheid zal echter worden overwogen om het tarief wel te vermelden op de Connexxion voertuigen.

De voorzitter van de Code Commissie

 

De voorzitter heeft besloten gebruik te maken van zijn bevoegdheid neergelegd in artikel 12 lid 1 aanhef en onder c van het Reglement betreffende de Reclame Code Commissie en het College van Beroep, inhoudende dat de voorzitter een klacht kan toewijzen indien de voorzitter, ook na het gevoerde verweer, van oordeel is dat de klacht de Commissie aanleiding zal geven een onderhandse aanbeveling te doen.

 

De voorzitter beslist als volgt:

Adverteerder heeft weersproken dat op de Connexxion voertuigen, bij het daarop vermelde 0900-nummer, het tarief dat per minuut of per oproep in rekening wordt gebracht, wanneer men adverteerder via dit nummer belt, vermeld had moeten worden. Adverteerder heeft gesteld dat er geen sprake is van een reclame-uiting en dat het noemen van het tarief op de Connexxion voertuigen zelf niet verplicht is. De voorzitter volgt adverteerder hierin niet.

 

De voorzitter overweegt hiertoe het volgende. Het vermelden van het 0900-nummer op de Connexxion voertuigen heeft een aanprijzend karakter met betrekking tot informatie over de dienstverlening van Connexxion. Bij het vermelden van het desbetreffende 0900-nummer op de Connexxion voertuigen is derhalve sprake van een reclame-uiting als bedoeld in artikel 8.1. RTI, zodat het tarief had moeten worden genoemd. Tevens is er sprake van het gebruiken van een 0900-nummer die wordt aangeprezen in het openbaar ingevolge artikel 3.2d van de Regeling Universele Dienstverlening en Eindgebruikersbelangen (RUDE-regeling). Bij het op de voertuigen vermelde 0900-nummer diende het tarief derhalve te worden vermeld, zoals nader is ingevuld in artikel 3.2a lid 1 onderdeel a van de RUDE-regeling en, in voorkomend geval, artikel 3.2c lid 3 van de RUDE-regeling.

 

Adverteerder heeft blijkens het voorgaande door het niet vermelden van het tarief op de voertuigen in strijd gehandeld met de verplichting in artikel 3.2d RUDE-regeling. Nu de RUDE-regeling een wettelijke basis heeft en de reclame-uiting daarmee niet in overeenstemming is wegens het niet vermelden van het desbetreffende tarief, heeft adverteerder artikel 2 Nederlandse Reclame Code niet in acht genomen. 

 

Gelet op het vorenstaande heeft adverteerder gehandeld in strijd met het bepaalde in artikel 2 NRC en artikel 8.1 RTI. Zij beveelt de adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken