De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiereclame voor de Dell Inspiron 15 laptop.
Bij de beelden van de fabricage van -in elk geval- een rode laptop wordt gezegd:
“Een buitengewone computerervaring met Windows 7. Dat is snel, gemakkelijk en intuïtief. Ga nu naar Dell.nl en trakteer jezelf op een Dell Inspiron 15 laptop.
Tenslotte is een rode laptop te zien met daarnaast de prijs € 349,-”.
De klacht
Op internet is wel een laptop te koop voor € 349,-, maar deze is niet geschikt voor Windows 7 en voor een gekleurde laptop moet € 39,- worden bijbetaald. In de Inspiron 15 serie kost een laptop met Windows 7 en in kleur minimaal € 418,-. Bovendien wordt in de uiting niet gerept over verzendkosten van € 29,-.
De reclame is misleidend.
Het verweer
De basisversie van de Inspiron 15-laptop is zwart, bevat Windows Vista en kost € 349,-. Deze basisversie kan ook met één of meer opwaarderingen worden gekocht, bijvoorbeeld met een andere processor, Windows 7 of extra werkgeheugen. Op www.dell.nl wordt men bij de aankoop van een Inspiron door 15 mogelijke opwaarderingen geleid, waarbij steeds de desbetreffende extra kosten worden vermeld.
Windows 7 is een opwaardering van de Inspiron 15 met Windows Vista als standaard.
Halverwege de gewraakte reclame wordt een inktbalkje op een lopende band getoond, waarop de tekst “Windows 7” is afgebeeld. Bij de prijs van € 349,- aan het eind van de reclame staat niet dat deze prijs inclusief Windows 7 is. De tekst op het inktbalkje dient slechts als illustratie.
Voor een andere kleur dan zwart geldt een meerprijs van € 39,-. Aan het einde van de reclame wordt een rode laptop getoond, die als snoepje in een cellofaanpapiertje is verpakt. Het rode snoepje dient slechts als illustratie; de in het zelfde beeld getoonde prijs van € 349,- heeft geen betrekking op het rode snoepje.
De bezorgkosten ad € 29,- hoeven niet in de reclame te worden vermeld, aangezien adverteerder beschikt over diverse distributiepunten, waar kopers de producten kunnen kopen en meenemen, zonder dat bezorgkosten zijn verschuldigd.
Van misleiding is geen sprake.
De repliek
Klager heeft meegedeeld dat hij op de website niet de mogelijkheid heeft kunnen vinden om de producten zelf op te halen.
Het oordeel van de Commissie
Naar adverteerder heeft erkend, heeft de aan het slot van de reclame vermelde prijs van € 349,- uitsluitend betrekking op de basisversie van de Inspiron 15 laptop, welke basisversie zwart is en Windows Vista bevat. Uit de uiting valt niet op te maken dat voor een laptop in een andere kleur dan zwart, zoals de getoonde rode laptop, een meerprijs van € 39,- geldt, noch dat voor een laptop met Windows 7, waarop in de uiting ook speciaal de aandacht wordt gevestigd, een meerprijs geldt.
Gelet hierop is er naar het oordeel van de Commissie sprake van een omissie als bedoeld in artikel 8.3 onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de uiting de gemiddelde consument er bovendien toe kan brengen een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet zou hebben genomen, is deze misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
Dat een koper –naar adverteerder in zijn verweer heeft gesteld- tijdens het aankooptraject op de website wordt geïnformeerd over alle mogelijkheden tot opwaarderen en de daaraan verbonden kosten, leidt niet tot een ander oordeel.
Voor zover de klacht betrekking heeft op bezorgkosten acht de Commissie deze ongegrond. Klager heeft niet, althans onvoldoende weersproken dat kopers de producten via distributiepunten kunnen meenemen, zonder dat bezorgkosten zijn verschuldigd.
De beslissing
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.
Voor zover de klacht betrekking heeft op het niet vermelden van bezorgkosten, wijst de Commissie de klacht af.