De bestreden reclame-uiting
Het betreft adverteerders advertentie in het weekblad Elsevier waarin een “Philips Avance Blender” wordt aangeboden “van € 94,99 voor € 65,69*”. De asterisk verwijst naar de tekst “* Prijs voor Elsevier-abonnees”.
De klacht
In de advertentie wordt een prijsvoordeel van € 29,30 gesuggereerd. In werkelijkheid is het prijsvoordeel geringer. De vermelde bedragen blijken exclusief BTW te zijn, hetgeen betekent dat het bedrag dat men uiteindelijk moet betalen € 79,48 is. Bij de prijs die men aan consumenten presenteert, dient -anders dan hier het geval is- de BTW te zijn inbegrepen.
Het verweer
Alle prijzen in de webwinkel zijn inclusief BTW. In de webwinkel was dit artikel afgeprijsd naar € 72,99. Het bedrag van € 65,69 is het bedrag dat abonnees van het weekblad Elsevier voor het apparaat moeten betalen aangezien zij standaard 10% korting op de actieprijs krijgen. In alle printuitingen die in het weekblad Elsevier verschijnen, wordt met een asterisk verwezen naar de tekst “Prijs voor Elsevier-abonnees”. In de webwinkel zijn de actieprijs en de prijs voor Elsevier-abonnees met een extra korting ook altijd inclusief BTW vermeld.
Het oordeel van de voorzitter
Anders dan klager veronderstelt, is bij de prijs waarvoor de blender wordt aangeboden de BTW inbegrepen. Het door klager gesignaleerde verschil in prijs van de blender in de advertentie in het weekblad Elsevier en in de webwinkel, is gelegen in het feit de blender aan abonnees met 10% korting wordt aangeboden. Dit blijkt ook duidelijk uit de advertentie, waarin door middel van een bij de prijs staande asterisk wordt verwezen naar de tekst “Prijs voor Elsevier-abonnees”. Gelet op het vorenstaande acht de voorzitter de klacht ongegrond.
De beslissing
De Voorzitter wijst de klacht af.