De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiecommercial waarin de situatie wordt uitgebeeld dat iemand een e-mail print en deze zelf bezorgt door “de weg van het internet te volgen”. In de commercial wordt onder meer gezegd: “XS4ALL beschermt je internet dag en nacht, zodat jouw bericht veilig aankomt. Ontdek de betrouwbaarheid van ons internet nu op XS4all.nl”.
De klacht
Klager stelt, samengevat, dat adverteerder het internet niet kan beveiligen. Dat is technisch onmogelijk. Het voorbeeld van de e-mail is stuitend omdat mail vrijwel onbeveiligd is. Adverteerder probeert een “slaatje te slaan” uit het feit dat internetveiligheid van steeds groter belang wordt. Zij doet dit door mensen ten onrechte een gevoel van veiligheid te geven. Adverteerder maakt hierdoor internet juist onveiliger. Mensen kijken niet meer serieus naar de veiligheid omdat adverteerder alles al voor hen zou regelen. Dit laatste is absoluut niet waar.
Het verweer
Adverteerder heeft de klacht gemotiveerd weersproken en stelt dat zij zich bovengemiddeld inspant om de verzending van e-mail veilig te laten verlopen. Adverteerder biedt klanten diverse mogelijkheden om e-mail via een SSL-verbinding naar haar servers te verzenden en waar mogelijk zet zij deze e-mails door naar de beoogde ontvanger. Adverteerder focust zich op betrouwbaarheid en veiligheid. Adverteerder monitort continu de activiteiten op haar netwerk. Bij constatering dat de computer van een klant besmet is met een virus, blokkeert adverteerder tijdelijk de internetverbinding om verspreiding van het virus te voorkomen. Adverteerder helpt de klant het virus te verwijderen en voert een actief beleid om klanten te informeren over de maatregelen die zij kunnen nemen voor een veilig internet. Adverteerder stelt verder aan al haar klanten gratis een van de beste beveiligingsprogramma’s ter beschikking.
Het oordeel van de voorzitter
1) In de televisiecommercial stelt adverteerder, in verband met het verzenden van een e-mail, dat zij “je internet” dag en nacht beschermt, “zodat jouw bericht veilig aankomt”. Naar het oordeel van de voorzitter zal de gemiddelde consument, die bekend kan worden geacht met het gegeven dat bij elektronische gegevensuitwisseling via internet altijd het gevaar van besmetting met een computervirus bestaat, deze mededeling zo begrijpen dat adverteerder zich zoveel mogelijk inspant om via haar netwerk besmetting met een virus te voorkomen.
2) Adverteerder heeft bij verweer gesteld dat zij actief de activiteiten op haar netwerk monitort en maatregelen neemt indien bij een klant een virus wordt ontdekt. Tevens heeft adverteerder toegelicht op welke wijze zij klanten informeert en welke mogelijkheden zij hen biedt om computervirussen te voorkomen en te bestrijden, zoals het volgens adverteerder gratis ter beschikking stellen van “een van de beste beveiligingsprogramma’s” aan al haar klanten. Adverteerder heeft aldus, naar het oordeel van de voorzitter, voldoende aannemelijk gemaakt dat zij zich daadwerkelijk inspant om het internetverkeer van haar klanten te beschermen met de bedoeling ervoor te zorgen dat berichten veilig aankomen. Op grond hiervan kan de televisiecommercial niet misleidend worden geacht. Derhalve wordt beslist als volgt.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.