a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2016/00097

Datum:

26-02-2016

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Vervoer

Motivatie:

Misleiding Prijs(vermelding)

Medium:

Radio

De bestreden reclame-uitingen

Het betreft de televisiecommercial van Fiat waarin een ‘btw vrij actie’ wordt aangeprezen. De voice-over luidt: “Toen we de Fiat 500 introduceerden in 1957 betaalde je geen btw. Geen kwartje, geen stuiver, geen rooie cent. Dat was lekker voordelig rijden. Het icoon is nog altijd even aantrekkelijk. Daarom laat Fiat oude tijden herleven met de actie btw vrij. Dat scheelt mooi 21 procent in harde Euro’s. Dus ga voor 15 februari naar Fiat.nl.” In beeld verschijnt onder meer de tekst: ”btw vrij”, “nog 12 dagen” en “Fiat.nl”.

Het betreft daarnaast de radiocommercial die als volgt luidt: “Dus in 1957, toen ze de Fiat 500 introduceerden, betaalde je geen btw. Nog geen duppie. Geen kwartje? Zelfs geen piek. Geen knaak? Zelfs geen joet. Dus geen rooie cent! Fiat laat oude tijden herleven met de actie btw vrij. Dat scheelt mooi 21 % in harde euro’s op de Fiat 500, de 500L, de 500X. Bovendien geniet je nu drie jaar lang van een rentevrije financiering. Ga dus voor 15 februari naar Fiat.nl. Let op geld lenen kost geld.”

 

De klacht

In de commercial wordt gezegd: “Dat scheelt mooi 21 procent in harde euro’s”. Dat is volgens klager misleidend omdat het werkelijke voordeel veel kleiner is dan 21%. Over bpm wordt immers geen btw betaald waardoor de korting, afhankelijk van het bpm-bedrag, slechts ergens tussen 11,5 en 15,5 procent zal zijn.

 

Het verweer

Fiat heeft met deze ‘btw vrij actie’ een korting aangeprezen op een aantal Fiat modellen waarbij de facto door de consument geen btw hoeft te worden betaald; dit bedrag wordt hen namelijk door adverteerder als korting aangeboden. Fiat begrijpt dat klager stelt dat de indruk zou worden gewekt dat 21 procent korting over de aanschafwaarde, zijnde inclusief bpm, zou worden gegeven in plaats van over de nettowaarde van de auto, zijnde zonder bpm (conform de wettelijke btw berekening). Over bpm wordt geen btw geheven. Zou 21 procent over de aanschafwaarde (inclusief bpm) worden berekend, dan zou de consument meer korting krijgen dan de btw die hij/zij op grond van de wet heeft zou voldoen. Klager beweert daarmee volgens adverteerder in feite dat Fiat zou suggereren meer dan enkel het btw voordeel te geven aan de consument. Een reclameboodschap via – onder meer – televisie is vanzelfsprekend qua tijd en ruimte beperkt. Om die reden is expliciet verwezen naar de website waar de actie zeer uitgebreid is toegelicht en waar per model en het maximale prijsvoordeel wordt vermeld.

 

Het oordeel van de Commissie

1. Klager acht de bestreden uitingen misleidend omdat hierin ten onrechte de indruk wordt gewekt dat 21 procent korting zal worden gegeven terwijl deze korting niet van toepassing is op het bpm-deel van de kosten, waarover namelijk geen btw wordt geheven. Het werkelijke voordeel valt daardoor veel lager uit, namelijk, afhankelijk van het bpm-bedrag van het betreffende model, tussen de 11,5 en 15,5 procent, aldus klager.

2. In de uitingen wordt kort de geschiedenis van de Fiat 500 aangehaald en verwezen naar het feit dat vroeger geen sprake was van btw. Daarna wordt de btw vrije actie genoemd en daarvoor uitdrukkelijk verwezen naar de website van Fiat waarop uitleg wordt gegeven en het prijsvoordeel per model nader is toegelicht. Niet in geschil is dat de ‘btw vrij actie’ ziet op een voordeel van 21 procent op de netto prijs van de betreffende modellen, te weten de prijs zonder het bpm-deel. Evenmin is in geschil dat alleen over deze netto prijs van een auto btw wordt geheven en niet over het bpm-deel. Naar het oordeel van de Commissie zal de gemiddelde consument die de aanschaf van een auto overweegt begrijpen dat de betreffende ‘btw vrij actie’ niet ziet op dat deel van de kosten waarover geen btw is verschuldigd. Anders zou men immers een voordeel krijgen dat groter is dan de btw die men niet hoeft te betalen, derhalve een korting die hoger is dan 21 procent.

3. Gelet op het voorgaande acht de Commissie de bestreden uitingen voor de gemiddelde consument niet misleidend, en beslist als volgt.

 

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken