De bestreden reclame-uitingen
Het betreft twee versies van een televisiecommercial waarin de Nissan Leaf wordt aangeprezen.
In versie A van de commercial zegt de voice-over, voor zover hier van belang:
“De Nissan Leaf, nu met een actieradius tot 250 kilometer (…)”.
In beeld verschijnt de tekst: “Actieradius tot 250 km”.
Onder in beeld staat, in kleinere letters: “ *250 km o.b.v. NEDC-cyclus. Gemiddeld rijbereik in praktijk variërend van 125 tot 250 km, afhankelijk van weg- en weercondities en rijstijl.”
In versie B van de commercial zegt de voice-over, voor zover hier van belang:
“Nu vier jaar gratis snelladen via Fastned”.
In beeld staat de tekst: “4 jaar gratis snelladen* ”
De asterisk verwijst naar de onder in beeld, in kleinere letters weergegeven mededeling:
“ *Actievoorwaarden op nissan.nl”.
De klacht
Ad commercial A.
Klager heeft onlangs een Nissan Leaf gekocht en heeft vastgesteld dat het maximaal haalbare rijbereik op 1 volle accu niet 250 km is, zoals in de commercial wordt gezegd, maar 150 km. Met de airco of verwarming is het bereik zelfs nog veel minder. Klager is van mening dat de commercial misleidend is en consumenten kan teleurstellen in plaats van enthousiasmeren.
Ad commercial B.
Met de mededeling dat je 4 jaar kunt laden bij Fastned wordt gesuggereerd dat je gratis kunt rijden. Dit is volgens klager echter beperkt tot “totaal in 4 jaar 3500 kWh”, goed voor slechts 4000 à 5000 km per jaar, afhankelijk van omstandigheden en rijstijl.
Het verweer
Ad A.
De fabrikant is verplicht om verbruikscijfers uit te drukken volgens de Europese normering, in
dit geval de New European Driving Cycle (NEDC). Dit is een gestandaardiseerde test die wordt gebruikt bij de typegoedkeuring van voertuigen en waarmee het brandstofverbruik en de voertuigemissie van auto’s wordt gemeten. Aangezien een volledig elektrische auto als de Nissan Leaf geen brandstofverbruik kent, wordt de autonomie van de auto weergegeven op basis van één volledige acculading. Volgens de test betreft dit bij de Nissan Leaf 250 kilometer. Dit is het cijfer dat de fabrikant moet communiceren, zodat consumenten een objectief onderling vergelijk tussen verschillende modellen elektrische auto’s kunnen maken.
In vergelijking met een auto met benzine- of dieselmotor wordt het praktijkverbruik van een auto met elektromotor in hogere mate bepaald door weg- en weercondities en de rijstijl van de bestuurder. Daarom kiest Nissan ervoor om in de commercial, naast het officiële NEDC-cijfer, een ‘praktijkcijfer’ mee te delen waarbij een bandbreedte wordt aangehouden van 125 tot 250 kilometer. De vermelding van het praktijkverbruik is niet verplicht.
Ad B.
Klager meent dat het gratis snelladen bij Fastned is beperkt tot 3500 kWh in vier jaar. Dit is niet juist. In de bij dit aanbod behorende actievoorwaarden staat: “Het gratis laden bij Fastned geldt voor een periode van maximaal 4 jaar of maximaal 5.500 kWh (gemiddeld 36.666 km) per auto.”
De mondelinge behandeling
Het standpunt van Nissan is nader toegelicht.
Het oordeel van de Commissie
Ad uiting A.
1. Klager acht de televisiecommercial misleidend omdat daarin volgens hem een hoger maximaal rijbereik van de Nissan Leaf wordt vermeld dan waarvan in de praktijk sprake is. Volgens klager is niet 250 kilometer, maar 150 kilometer de maximaal haalbare actieradius.
2. Nu in de Code voor Personenauto’s (CVP), die van toepassing is op reclame-uitingen voor nieuwe personenauto’s, geen specifieke bepalingen zijn opgenomen over de wijze vermelding van de actieradius van een elektrische auto, toetst de Commissie de uiting aan de bepalingen over misleiding in het Algemene deel van de Nederlandse Reclame Code.
3. In de commercial wordt vermeld dat de geadverteerde actieradius van de Nissan Leaf “tot 250 km” gebaseerd is op de NEDC-cyclus. Adverteerder heeft toegelicht dat de NEDC de Europese gestandaardiseerde test is voor typegoedkeuring van voertuigen, waarin bij volledig elektrische auto’s de actieradius op basis van één volle acculading wordt gemeten. Door de vermelding van de uitkomst van deze gestandaardiseerde meting wordt de consument in staat gesteld verschillende elektrische auto’s op dit punt met elkaar te vergelijken. Niet is gesteld of gebleken dat de actieradius van de Nissan Leaf van (maximaal) 250 kilometer niet de werkelijke uitkomst is van deze NEDC-test.
4. Dat er een (groot) verschil kan bestaan tussen de in de commercial genoemde maximale actieradius van de Nissan Leaf en het door klager in de praktijk ervaren maximale rijbereik betekent niet dat de uiting misleidend is, nu de consument uitdrukkelijk hierop wordt gewezen. In de commercial wordt immers vermeld dat de genoemde actieradius “tot 250 km” gebaseerd is op de NEDC-test en dat het gemiddeld rijbereik in de praktijk varieert “van 125 tot 250 km, afhankelijk van weg- en weercondities en rijstijl”.
5. Gelet op het voorgaande wordt de klacht dat uiting A misleidend is, afgewezen.
Ad uiting B.
6. De Commissie begrijpt dat klager bezwaar maakt tegen deze uiting omdat de mededeling “Nu vier jaar gratis snelladen via Fastned” volgens klager suggereert dat er gratis kan worden gereden, terwijl dit in werkelijkheid is beperkt tot “totaal in 4 jaar 3500 kWh, goed voor slechts 4000 à 5000 km per jaar”.
7. Deze klacht kan niet slagen. In de commercial wordt voor het aanbod van vier jaar gratis snelladen via Fastned uitdrukkelijk verwezen naar de actievoorwaarden op de website nissan.nl. In die actievoorwaarden staat: “Het gratis laden bij Fastned geldt voor een periode van maximaal 4 jaar of maximaal 5.500 kWh (gemiddeld 36.666 km) per auto.” Aldus is voldoende duidelijk dat voor de actie voorwaarden gelden en wat de inhoud daarvan is. De beperking is naar het oordeel van de Commissie niet dusdanig van omvang dat deze reeds in de reclame-uiting had moeten worden vermeld. De Commissie gaat ervan uit dat de door klager veronderstelde beperking tot 3500 kWh op een misverstand berust.
8. Gelet op het vorenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.