a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2017/00748

Datum:

18-12-2017

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Vervoer

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een filmpje over de Gazelle CityGo, dat klaagster via Facebook heeft gezien. Daarin zijn een man en een vrouw te zien, die afzonderlijk van elkaar door de stad fietsen op een Gazelle CityGo. Ten slotte ontmoeten zij elkaar. Onderin beeld is intussen onder meer te lezen:

“Niet kapot te krijgen”, “Altijd terug te vinden” en “Niet te stelen”. 

 

De klacht

De klacht wordt als volgt samengevat.

In de uiting wordt gesteld: “Altijd terug te vinden”. Hierbij denkt de gemiddelde persoon waarschijnlijk aan de inmiddels al een tijdje bestaande ingebouwde GPS tracker. Dat is namelijk de beste manier om een goede kans te maken om je fiets terug te vinden, aldus klaagster, al biedt deze mogelijkheid ook geen 100% zekerheid.

Tot klaagsters verbazing wordt de Gazelle CityGo echter niet geleverd met standaard GPS Tracker. Sterker nog, in een reactie op de onderhavige reclame op Facebook beweert Gazelle dat de bewuste fiets heel gemakkelijk terug te vinden is vanwege de opvallende “kleurtjes”. Indien meer mensen deze Gazelle kopen, is de fiets echter niet meer zo opvallend.

Klaagster vindt de reclame misleidend. Naar haar mening zouden mensen de fiets kunnen aanschaffen in de gedachte dat er een GPS tracker op zit, of men zou ertoe kunnen worden gebracht ook een GPS tracker te kopen, tegen betaling van een hoger bedrag.

Wat betreft de stelling “Niet kapot te maken” merkt klaagster nog op dat in reclame vaker overdrijvingen worden gebruikt en dat de gemiddelde persoon wel begrijpt dat deze stelling niet opgaat als je er “met een bulldozer overheen” rijdt. Gezien bovenstaand bezwaar tegen de mededeling “Altijd terug te vinden”, kan men echter ook gaan twijfelen aan de stelling “Niet kapot te maken”, aldus klaagster.

 

Het verweer

Het verweer wordt als volgt samengevat.

In de bestreden reclame worden kort gezegd drie slogans opgevoerd, die hieronder behandeld worden.

(1) Slogan 1: “Niet kapot te krijgen”

Uit de klacht maakt Gazelle op dat klaagster deze slogan op zichzelf genomen niet misleidend vindt. Klaagster spreekt wel over mogelijke twijfel aan de juistheid ervan. Daarom gaat Gazelle kort op de slogan in.

Met deze slogan wenst Gazelle de aandacht te vestigen op het zeer robuuste frame van de CityGo, en op de geïntegreerde koplamp. Gazelle merkt daarbij op dat de traditionele “losse” (d.w.z. niet-geïntegreerde) koplamp van een fiets over het algemeen (en

zeker bij gebruik in de stad) één van de meest kwetsbare elementen vormt. De redenering van klaagster dat uitsluitend aan deze slogan getwijfeld moet worden vanwege haar bezwaren tegen de slogan “Altijd terug te vinden”, wordt niet door Gazelle gevolgd.

 

(2) Slogan 2: “Niet te stelen”

Nu klaagster deze slogan niet noemt, neemt Gazelle aan dat klaagster deze niet misleidend vindt. Vanwege de samenhang met de slogan “Altijd terug te vinden”, gaat Gazelle er echter kort op in.

Met deze slogan wenst Gazelle de aandacht te vestigen op het extra geïntegreerde kettingslot dat bij deze fiets geleverd wordt, in aanvulling op het gebruikelijke ringslot. Wanneer men aan de gemiddelde fietsenmaker vraagt hoe een fiets het beste tegen diefstal beveiligd kan worden, zal deze antwoorden: “Door de fiets met twee goede sloten op slot te zetten en het kettingslot aan een vast object te bevestigen”. Door een geïntegreerd kettingslot mee te leveren, hoeft de consument niet langer apart een kettingslot aan te schaffen en wordt (bij daadwerkelijk en correct gebruik van beide sloten) de kans op diefstal aanzienlijk beperkt.

Voor zover Gazelle heeft kunnen nagaan, zijn er op dit moment geen andere fietsen die standaard van een ringslot en een kettingslot worden voorzien. Het is naar haar oordeel  dan ook niet verwonderlijk (of zelfs niet meer dan logisch) dat hier expliciet de aandacht op gevestigd wordt.

 

(3) Slogan 3: “Altijd terug te vinden”

Klaagsters bezwaar tegen de slogan “Altijd terug te vinden” impliceert dat een ingebouwde GPS tracker in een fiets tegenwoordig gebruikelijk is. Dat is geenszins het geval, aldus Gazelle. Voor zover zij heeft kunnen nagaan, zijn er op dit moment in totaal circa 12 modellen op de Nederlandse markt die een ingebouwde GPS tracker hebben.

Deze modellen worden gemaakt door Sparta (8), Batavus (1), Van Moof (2) en Stella (1), alle concurrenten van Gazelle. Gazelle heeft (vooralsnog) op geen enkele van haar

eigen modellen een GPS tracker ingebouwd. Afgezet tegen de vele honderden modellen die op de Nederlandse markt worden aangeboden, is dan ook slechts een zeer klein (zo niet verwaarloosbaar) percentage uitgerust met een GPS tracker.

Indien Gazelle de CityGo wél met een GPS tracker zou hebben uitgerust, dan zou zij dat vanwege het bijzondere (en in ieder geval voor Gazelle vernieuwende) karakter daarvan, heel expliciet aanprijzen. Een dergelijke expliciete vermelding zou in de ogen van Gazelle ook nodig zijn om de aanzienlijk hogere prijs van de fiets op voorhand te verklaren. Daarbij merkt Gazelle op dat zelfs indien de CityGo wél uitgerust zou zijn met een GPS tracker, klaagster de slogan naar alle waarschijnlijkheid nog steeds misleidend zou kunnen vinden, nu zij zelf kenbaar maakt dat ook een GPS tracker geen garantie vormt dat een fiets altijd teruggevonden kan worden (zij spreekt over “een goeie kans” en stelt “al biedt deze ook geen 100% zekerheid”).

Zoals klaagster al stelt, duidt de slogan “Altijd terug te vinden” ten eerste op de opvallende kleurencombinaties waarin de fiets wordt aangeboden. Specifiek de knaloranje of helblauwe bovenbuis (met een bijzondere aflopende lijn naar achteren) doen dit model opvallen ten opzichte van de “grijze massa”, aldus Gazelle.

Klaagster ontkent niet dat de CityGo opvallende kleuren heeft, maar stelt alleen dat als meer mensen deze Gazelle kopen, deze ineens niet meer zo opvallend is. Gazelle merkt hierover op dat het inherent is aan reclame om het (eigen) product af te zetten tegen (vergelijkbare) producten van een andere aanbieder.

Gazelle is het met klaagster eens dat een bepaalde mate van overdrijving gebruikelijk is bij reclameslogans. Woorden als “altijd” en “nooit” zijn in die zin niet absoluut en niet  valt uít te sluiten dat óók een CityGo onder omstandigheden niet wordt teruggevonden. Dat zou echter (zoals Gazelle en klaagster met elkaar eens zijn) niet anders zijn indien er wél een GPS tracker was ingebouwd, want ook deze is, zoals in de klacht staat: “te verwijderen” “door de hele slimme dieven.”

Naar aanleiding van klaagsters stelling dat mensen de fiets zouden kunnen aanschaffen in de gedachte dat er een GPS tracker op zit, of dat men zou ertoe kunnen worden gebracht ook een GPS tracker te kopen, tegen betaling van een hoger bedrag, merkt Gazelle nog het volgende op.

Zoals volgt uit het bovenstaande zal de consument altijd expliciet worden gewezen op de aanwezigheid van een GPS tracker, zowel schriftelijk als mondeling. Het kan verder niet de intentie van Gazelle zijn om consumenten te “lokken” en ze vervolgens tegen een hoger bedrag een andere fiets (met een GPS tracker) te verkopen. Dit zou namelijk betekenen dat de betreffende consument een fiets van een concurrent zal moeten kopen. Gazelle biedt op dit moment immers geen enkel model met een GPS tracker aan.  

 

De mondelinge behandeling

Het standpunt van Gazelle is nader toegelicht.

 

Het oordeel van de Commissie

De Commissie stelt voorop dat in de uiting is vermeld: “Niet kapot te krijgen” en niet,  zoals door klager gesteld, “Niet kapot te maken”. Voor zover de klacht moet worden opgevat in die zin dat klager niet alleen bezwaar maakt tegen de mededeling “Altijd terug te vinden”, maar ook tegen “Niet kapot te krijgen”, oordeelt de Commissie als volgt.

Klaagster heeft ter onderbouwing van het bezwaar tegen “Niet kapot te krijgen” volstaan met de opmerking dat men ook kan gaan twijfelen aan de juistheid van deze stelling, gelet op klaagsters bezwaar tegen de mededeling “Altijd terug te vinden”. Door deze enkele opmerking acht de Commissie het onderhavige bezwaar onvoldoende onderbouwd en om die reden wijst zij dit bezwaar af.

Voor het overige houdt de klacht in dat door de mededeling “Altijd terug te vinden” wordt gesuggereerd dat bij de Gazelle CityGo een zogenaamde GPS tracker is ingebouwd, terwijl van zodanige inbouw geen sprake is. Naar het oordeel van de Commissie zal de gemiddelde consument door de enkele mededeling “Altijd terug te vinden” nog niet aannemen dat er sprake is van een bij de fiets ingebouwde GPS tracker. De Commissie  neemt bij dit oordeel in aanmerking dat Gazelle, onder verwijzing naar desbetreffende cijfers, voldoende aannemelijk heeft gemaakt dat in verhouding tot vele (volgens Gazelle “honderden”) modellen fietsen die op de Nederlandse markt worden aangeboden, slechts een zeer klein percentage modellen is uitgerust met een GPS tracker.

Overigens heeft Gazelle bij verweer -samengevat- meegedeeld dat de slogan “Altijd terug te vinden” duidt op de, in verhouding tot (vergelijkbare) producten van andere aanbieders, opvallende kleurencombinaties waarin de fiets wordt aangeboden. Daarbij heeft Gazelle ter zitting gewezen op de knaloranje bovenbuis van het damesmodel en de helblauwe bovenbuis van het herenmodel, welke buizen in de bestreden uiting te zien zijn.

Verder deelt de Commissie het standpunt van Gazelle dat het woord “altijd” in de mededeling “altijd terug te vinden” getuigt van enige in reclame gebruikelijke overdrijving.

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken