De bestreden reclame-uiting
Het betreft de op televisie en op de website van Volvo getoonde commercial voor de nieuwe Volvo XC60. In de commercial is te zien, voor zover hier relevant, dat een vrouw die in een Volvo rijdt afgeleid is door een omvallend koffiebekertje. Op dat moment nadert zij een zebrapad waarop een klein meisje loopt. De Volvo ‘detecteert’ het meisje voor de auto en remt zelfstandig af, waardoor het meisje ongedeerd de overkant bereikt. In beeld verschijnt de volgende tekst:
“Voor dat ene moment dat er echt toe doet” en: “Het resultaat van 90 jaar innovatie. De nieuwe Volvo XC60. Made by Sweden.”
De klacht
In augustus 2017 zijn een neef van klaagster en diens 9-jarig dochtertje – dat lijkt op het meisje in de reclame – overleden nadat zij waren aangereden door hetzelfde type auto als in de commercial is te zien. Klaagster begrijpt daarom niet dat Volvo in de commercial durft te beweren dat het veiligheidssysteem werkt. Volvo heeft volgens klaagster erkend dat dit systeem niet altijd werkt, maar dat een commercial onvoldoende tijd biedt om die nuancering aan te brengen. Klaagster vindt de commercial misleidend, en zeer grievend voor familie en vrienden van de mensen die ondanks dit systeem (of misschien ook dankzij dit systeem, dat wellicht onvoorzichtigheid van de bestuurder in de hand werkt) zijn doodgereden.
Het verweer
Adverteerder betuigt allereerst haar oprechte medeleven met de familie en deelt mee zich de enorme impact goed te kunnen voorstellen. De commercial heeft betrekking op de nieuwe Volvo XC60 die afgelopen zomer in Nederland is geïntroduceerd. Deze auto heeft een uitgebreide veiligheidsuitrusting, waaronder ‘Pedestrian & Cyclist Detection’. Dit is een geavanceerd hulpsysteem waardoor de auto voetgangers herkent en tot een snelheid van 80 km/h zelfstandig kan remmen in het geval de bestuurder van de auto is afgeleid en niet zelf tijdig ingrijpt. Daardoor kan een ongeval worden voorkomen of de impact ervan sterk worden beperkt. Dit hulpsysteem grijpt dus in in een situatie die in de commercial is te zien. De televisiecampagne is inmiddels geëindigd en er zijn vooralsnog geen plannen om deze commercial in de toekomst opnieuw uit te zenden, aldus adverteerder.
De repliek
Klaagster weet dat de commercial inmiddels niet meer op televisie te zien is, maar vindt dat deze ook van de website van Volvo verwijderd moet worden. Haar neef en achternichtje zijn door een Volvo XC60 aangereden. Dat het systeem in de iets oudere modellen niet werkt en in de nieuwere modellen mogelijk wel, schept volgens klaagster alleen maar meer verwarring.
De dupliek
Adverteerder licht toe dat Volvo twee auto’s van het type XC60 op de markt heeft gebracht. Bij de eerste generatie XC60, die van 2008 tot de zomer van 2017 is geproduceerd, behoorde de Pedestrian & Cyclist Detection niet tot de standaarduitrusting. Op het nieuwe model XC60, dat vanaf de zomer van 2017 wordt geproduceerd, wordt dit veiligheidssysteem wel standaard geleverd. De commercial had betrekking op de lancering van de nieuwe generatie XC60, waarbij de Pedestrian & Cyclist Detection standaard aanwezig is. De betreffende reclamecampagne is inmiddels afgelopen en de commercial wordt daarom ook op de website van Volvo niet meer getoond.
Het oordeel van de voorzitter
De voorzitter heeft er begrip voor dat de commercial voor klaagster moeilijk is om te zien, nu familieleden van haar zijn omgekomen door een ongeval met een Volvo XC60 waarbij de auto niet zelfstandig afremde toen de bestuurder niet bleek in te grijpen. Deze persoonlijke omstandigheden leiden echter niet tot het oordeel dat de commercial misleidend is. In de commercial wordt duidelijk “de nieuwe Volvo XC60” aangeprezen. De voorzitter acht voldoende aannemelijk gemaakt dat in dit nieuwe model standaard het ‘Pedestrian & Cyclist Detection’-systeem aanwezig is. Niet is gesteld of gebleken dat dit veiligheidssysteem in de nieuwe XC60 niet de werking heeft die daaraan in de commercial wordt toegekend.
Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.
De beslissing van de voorzitter
De voorzitter wijst de klacht af.