a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2017/00889

Datum:

28-03-2018

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Vervoer

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Direct marketing (niet digitaal)

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een op 12 december 2017 per e-mail verzonden “Nieuwsbrief”. Daarin staat onder de aanhef:

“Uitkiezen en instappen

In 2017 ontvangt u nog de Bochane

BeslisBonus, oplopend tot wel € 5.000,-” onder meer:


“Beste mevrouw (zelfde naam als die van klager),

Afgelopen jaar heeft u een persoonlijk inruilvoorstel aangevraagd voor een Alfa Romeo 159 Sportwagon met kenteken (….). Tot en met 30-12 hebben wij de voordelen verhoogd, waardoor u in 2017 nóg voordeliger kunt wegrijden in een nieuwe Renault uit voorraad. Wij willen u de kans niet ontnemen deze verbeterde aanbieding te missen. De aanschaf van een nieuwe Renault was niet eerder zo aantrekkelijk!

                    Bekijk het inruilaanbod voor uw Alfa Romeo 159 Sportwagon

Renault TWINGO

SCe 70 Life       

Renault Twingo                             € 11.790,-2

BeslisBonus                               –  €   2.000,-

lnruilprijs voor                             –  € 11.000,-

uw Alfa Romeo

159 Sportwagon”.

 

Hieronder staat een streep met daaronder de mededeling:

“Rijd nu weg voor

 N.V.T.”

                  JA, IK WIL DEZE TWlNGO >

MEER INFORMATIE >

Renault CLIO

Energy TCe 90 Life

Renault Clio                                     € 15.690,- 2

BeslisBonus                                –   €   2.000,-

lnruilprijs voor uw                         –   € 11.000,-

Alfa Romeo 159

Sportwagon

 

Hieronder staat een streep met daaronder de mededeling:

“Rijd nu weg voor

€ 2.690,-

                  JA, IK WIL DEZE CLIO >

MEER INFORMATIE >”.

Vervolgens wordt nog een soortgelijk inruilvoorstel gedaan betreffende een Renault CAPTUR, waarbij ook een inruilprijs van € 11.000,- is vermeld.

Onder dit laatste voorstel staat:  

“Direct contact met één van onze adviseurs? Claim dan uw persoonlijke deal! Onze

adviseurs informeren en adviseren u telefonisch over de Renault van uw keuze.

(…)

Graag tot ziens bij Bochane!

Met vriendelijke groet,

Bochane Renault”.

Geheel onderaan de uiting, onder de opsomming van twaalf vestigingen van Bochane, waaronder een vestiging in Veenendaal, staat -voor zover hier relevant-:

“© 2017 – Alle rechten voorbehouden. 1-lnruilindicatie o.b.v. 15.000 km per jaar, schadevrije auto met werkende airco, metallic lak, dealeronderhouden en onder voorbehoud van goedkeuring directie”.

 

De klacht

De klacht wordt als volgt samengevat.

In de bestreden uiting wordt een bod gedaan van € 11.000,- plus een bonus van € 2.000,- korting. Toen klager op 13 december 2017 langs ging bij Bochane werd het bod mondeling verlaagd naar € 9.250,- en per offerte naar € 8.800,-. De volgende dag bedroeg het bod, in een “aangepaste offerte”, nog slechts € 7.300,-. Klager vindt de uiting misleidend.

 

Het verweer

Het verweer wordt als volgt samengevat.

Het voorstel dat klager heeft aangevraagd via de website van adverteerder is een geautomatiseerd voorstel. Op pagina 4 van dat voorstel (productie 1 bij het verweer) staat duidelijk dat het gaat om een “inruilindicatie op basis van 15000 kilometer per jaar, schadevrij voertuig welke dealer onderhouden is”.  Op 19 juli 2017 heeft klager de bewuste Alfa Romeo bij de vestiging van adverteerder in Veenendaal laten taxeren. Daarbij is gebleken dat de auto geen 85000 kilometer gereden had, waarop de inruilindicatie is gebaseerd, maar 200.578 kilometer. Verder vertoonde de auto een behoorlijk aantal beschadigingen. Beide punten hebben een forse vermindering van de werkelijke inruilwaarde tot gevolg. Verwezen wordt naar productie 2 bij het verweer.

Op 12 december 2017 is er wederom een geautomatiseerd voorstel verzonden naar klager, onder dezelfde voorwaarden als dit op 19 juli 2017 was gebeurd. De inruilauto had inmiddels 210.000 kilometer gereden en was nog in dezelfde staat als in juli. Daarom  heeft adverteerder opnieuw aan klager uitgelegd dat het om een online indicatie ging. De werkelijke waarde ligt veel lager door de hoge kilometerstand en de omvang van de schade aan de auto.

 

Het oordeel van de Commissie

In de bestreden uiting, verzonden en ontvangen op 12 december 2017, wordt verwezen naar een “Afgelopen jaar” door de geadresseerde aangevraagd “persoonlijk inruilvoorstel” voor een Alfa Romeo 159 Sportwagon met het in de uiting genoemde kenteken. Vervolgens wordt in de uiting kennelijk een dergelijk “persoonlijk inruilvoorstel” gedaan met betrekking tot diezelfde auto. Daarbij wordt in drie verschillende voorbeelden, al naar gelang de Renault die de geadresseerde aanschaft, een inruilprijs van € 11.000,- genoemd voor de Alfa Romeo 159 Sportwagon. Vervolgens wordt onder meer meegedeeld:

“Direct contact met één van onze adviseurs? Claim dan uw persoonlijke deal!”

Door het bovenstaande wordt de indruk gewekt dat de geadresseerde uit kan zien naar een inruilprijs van € 11.000,-.

Onderaan de uiting wordt echter in relatief kleine letters vermeld: “lnruilindicatie o.b.v. 15.000 km per jaar, schadevrije auto met werkende airco, metallic lak, dealeronderhouden en onder voorbehoud van goedkeuring directie”. Volgens het verweer gaat het om een geautomatiseerd voorstel, net als het voorstel dat in juli 2017 door adverteerder aan klager werd toegezonden, en naar aanleiding waarvan bij taxatie in juli 2017 bleek dat de bewuste Alfa Romeo aanzienlijk meer kilometers had gereden dan het aantal waarop de inruilindicatie was gebaseerd. Bovendien was bij die taxatie een behoorlijk aantal beschadigingen geconstateerd, aldus het verweer.  

Naar het oordeel van de Commissie blijkt uit de onderhavige uiting onvoldoende duidelijk dat aan het gedane inruilvoorstel, kennelijk bedoeld als “persoonlijk inruilvoorstel”, bovengenoemde beperkende voorwaarde is verbonden. Nu bijvoorbeeld geen gebruik is gemaakt van een asterisk, door middel waarvan duidelijk naar die beperkende voorwaarde wordt verwezen, kan deze de gemiddelde consument gemakkelijk ontgaan.

Gelet op het bovenstaande is er sprake van een op onduidelijke wijze verstrekken van  essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen. Nu de uiting de consument er bovendien toe kan brengen een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken